Actiegroep wil Zaanferry redden

Op initiatief van Zaandammer Pablo Kuipers is de Actiegroep “Behoud de Zaanferry” een online petitie gestart om te voorkomen dat de Zaanferry in september voorgoed uit de vaart wordt genomen. Dan stopt Zaanstad met de subsidie.

Inmiddels is de petitie door meer dan 200 mensen ondertekend.

Het stoppen van de subsidie voor de Zaanferry (€ 180.000 per jaar) was één van de weinige concrete punten in het coalitieakkoord van Zaanstad.

De subsidie van € 180.000 was relatief fors omdat in 2021 niet meer dan 5.277 tickets werden verkocht wat neerkwam op € 45 subsidie per kaartje.

Geheel genezen van Zaanwatervervoer is Zaanstad nog niet. In de plannen voor de Hembrug is opnieuw een bootverbinding opgenomen (eerder subsidieerde Zaanstad ook al zo’n verbinding).

De initiatiefnemers van de petitie stellen dat

“de Zaanferry dit seizoen goed en steeds beter gevonden wordt door een groeiende en zeer diverse groep gebruikers uit zowel de Zaanstreek als de rest van de wereld; en dat daarmee een functie wordt vervult met toegevoegde waarde op zowel maatschappelijk, recreatief, toeristisch, cultureel en industrieel historisch als economisch vlak.”

Lees ook: 5.277 tickets Zaanferry (2021), € 45 subsidie per kaartje

Deel dit artikel:

16 reacties

  • Aaf Aafjes

    Voor dat geld kun je ook sekswerkers laten in huren om invalide medeburgers een leuke tijd te geven op zijn tijd. Dat is nu onbetaalbaar. Wie helpt mij een petitie te starten om niet heen en weer maar op en neer te genieten. Trossen los, en deinen op de golfslag. Prettig weekend.
    Aaf Aafjes

  • Pablo Kuipers

    Indien iemand het geen enkel probleem vindt om de tickets van een desastreus Corona-jaar, waarin zowel het personenvervoer als het toerisme volledig op zijn gat lag, als norm te gebruiken voor het normaal functieneren van Zaanferry, dan is er toch iets goed mis met die persoon!
    Afgaande op de rest van het artikel lijkt de auteur van dit nieuwsitem (anoniem, altijd handig) toch wel enigzins vooringenomen over het onderwerp “personenvervoer over water” en is het nieuwsbericht toch wel erg persoonlijk gekleurd. Eerdere berichtgeving en dan vooral de wijze van reageren op reacties bij het bericht gaf toen ook al blijk van een discutabele journalistieke professionaliteit.
    Dan bekruipt je toch de vraag of dergelijke berichtgeving thuis hoort op een gesubsidieerd journalistiek platform!
    Niets persoonlijk maar we mogen kennelijk zeer hoge eisen stellen zodra er subsidies in het spel zijn.

  • Ad van Vugt

    Wat is het marketingplan achter deze subsidie.
    Zichtbaarheid in Amsterdam
    Ticketshops inschakelen
    Gidsenaan boord
    Zaanse hapjes onderweg
    Prijs iets omhoog
    Feestje van een uur lang

  • M. de Boer

    Eerlijke prijs laten maken – Geen subsidie, die is hard nodig om de bewoners te laten overleven in deze barre tijden.
    De lijn wordt immers commercieel geëxploiteerd ?
    Dus dan kan een ieder zelf onderhandelen met de rederij over prijzen.

    • Bert Versteeg

      Hoeveel geld van de gemeente gaat er niet naar het openbaar vervoer?
      De Zaanferry is een soort van openbaar vervoer maar dan op het water.
      5277 verkochte tickets in 2021 is natuurlijk niet al teveel maar zaten we toen niet midden in de Coronacrisis?
      Subsidieer je de ene vorm van openbaar vervoer dan moet je dat met de andere vorm ook doen.
      Dus gelijke monniken, gelijke kappen lijkt me!
      Ik las op de website van de Zaanferry dat ze varen van Zaandam naar Amsterdam en Wormerveer.
      Er zijn 2 zones en een ticket kost € 5,- enkele reis en € 7,50 retour voor 1 zone en resp. € 10,00 en € 15,00 voor 2 zones.
      De dienst gaat tot café Sman in Wormerveer de lijn doortrekken naar de Zaanbocht ( Marktstraat) lijkt me een betere optie en ook het verhogen van de frequentie is een mogelijkheid maar dan zal er waaschijnlijk een boot bij moeten komen waardoor deze optie gelijk weer afvalt vanwege de kosten.

      • Dolf Heijmans

        Zie ,m nooit in Wormerveer.makkelijkgeld verdienen.

        • Pablo Kuipers

          Tussen Zaandam en Wormerveer vaart de electrische rondvaartboot.
          Om 10:00, 12:00, 14:00, 16:00 en om 18:00 uur legt die aan in Wormerveer. Voorheen in de Zaanbocht, nu bij Café Sman i.v.m. de tijdelijke Zaanbrug.

      • Halina François

        Ik woon aan de Zaan,vaak leeg ! Tijden aanpassen! Vanaf 10 uur en niet meer na 17 uur . In de vakantie meerdere dagen ,na de vak .Vrij. Za. Zondag bv. Parttime schipper dus !

  • Jeroen Brekelmans

    De ferry heeft blijkbaar geen toegevoegde waarde in het (openbaar) vervoer, anders maken er wel meer mensen gebruik van.

    De ferry is puur ter vermaak, en het is jammer dat hier geen geld meer voor is.

    Maar het is kiezen of delen in Zaanstad, er gaat meer geld uit dan er in komt…
    Zaanstad heeft hier simpelweg geen geld voor.

    Er wordt al voldoende publiekelijk geld in al het andere OV gestoken om dit een soort van betaalbaar te houden.

    Helaas is er nog geen geldboom gevonden in Zaanstad…

  • Sandrien van Schie

    Houden die Ferry! Bezuinig maar ergens anders op!

  • Pablo Kuipers

    Zoals eerder ook al is aangegeven is het natuurlijk niet “betamelijk” om de Zaanferry af te rekenen op het bedrijfsresultaat van 2021, het meest desastreuze Corona-jaar, waarin zowel het personenvervoer als het toerisme volledig op zijn gat lag!
    Want ondanks al deze tegeslag zit het aantal passagiersbewegingen dit jaar (2022) wel degelijk flink in de lift. Het toenemende aantal passagiers tussen Amsterdam en Hembrug (moeilijk met ander OV te bereiken vanuit Amsterdam) zie je dan natuurlijk niet op de Zaan maar telt wel mee.
    Daarnaast is de Zaanferry feitelijk uitvoerder van een concessie voor een lijndienst over water, daarbij contractueel gehouden aan een vaste dienstregeling. Daarin heeft de Zaanferry dus zeer weinig eigen (economische) afwegingsruimte.
    Onderzoek door of namens Zaanstad heeft uitgewezen dat de huidige concessie (althans die tot 2022) niet zonder overheidsbijdrage uit te voeren is.
    Zaanstad zet heel veel middelen (lees geld) in om het Hembrugterrein te ontwikkelen, de Zaanbocht te promoten en dergelijke. In die integrale samenhang heeft de Zaanferry wel degelijk (toenemende) toegevoegde waarde voor de bereikbaarheid, beleving en imagobuilding. Het kind wordt nu met het badwater weggegooid. Dat is eeuwig zonde.
    Zaanstad heeft zich vooralsnog ook nog niet bereid getoond om serieus in gesprek te gaan met de huidige concessiehouder om te kijken wat er met aanpassingen van de dienstregeling e.d. wel mogelijk is, eventueel zelfs voor minder geld.

    Want dat is waar de petitie voor staat: het zoeken naar een oplossing die de integrale samenhang van alle belangen en toegevoegde waarde(s) het beste dient.

    Het is helaas en zoals zo vaak in Zaanstad alles of niets, zwart of wit.
    Het heeft wat weg van ongenuanceerde krantenkoppenpolitiek. Bijzonder spijtig, vind ik zo.

  • George Moet

    Misschien een idee
    om er een Zaanse hop on hop of van te maken tussen Amsterdam CS en Wormerveer
    Met meerdere op en af stap plekken zoals de Zaanse schans

  • Dino Zuurders

    De Ferry zou eigenlijk sneller naar Amsterdam CS moeten kunnen om vanaf daar o.a. toeristen naar de Schans te kunnen brengen. Alleen vind ik hem te langzaam om van Wormerveer naar Zaandam en verder te gaan. Het is meer een rondvaartboot.

  • Berlinda van Dam

    Vergelijk de kosten van de Zaanferry met de (onderzoeks)kosten van de verbinding tussen de A8 en A9. Die laatste kosten lopen in de miljoenen…. En misschien zouden meer Zaandammers eens de ferry naar Amsterdam kunnen nemen ipv de auto te pakken. Scheelt je ook parkeerkosten. Omdat er sinds corona nog steeds minder toeristen zijn dan voorheen, vaart de ferry nu alleen van donderdag tot en met zondag, maar ik kan het iedereen aanraden.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.