Scherper kun je je het contrast in de beleving van Kerstmis niet inbeelden: de soberheid van de stal met het kindeke Jezus versus de extreme reclame voor een hedendaagse viering. De commercie lijkt zich weinig aan te trekken van de oproep tot matiging in verband met Corona.

De uitnodiging van De Orkaan om afbeeldingen van de stal met Josef en Maria en het kindeke op te sturen, leverde maar weinig reacties op. Veel minder dan een bericht over wel of niet geschminkte pieten.

Door Anneke van Dok

De oproep met het motto Jezus aan de Zaan, gaf mij aanleiding om het woord Kerstmis in te tikken. Tussen een overvloed aan reclames voor exotische gerechten en excentrieke cadeaus vond ik toch nog een korte verklaring: dan vieren gelovigen de geboorte van Christus. Toen ik verder zocht naar andere kerstvariaties, zoals stal en ster kwam ik meteen weer in de commerciële zone terecht. Een beetje knappe stal kost, met led-licht, toch al gauw dertig euro, maar er zijn er ook van honderddertig euro. En een ster is een plant, die tijdens de decemberweken in elke bloemenstal ruim voorradig is.

Wat een heilzame uitwerking heeft, is het samen met je kleindochters optuigen van de boom. Om daarna het kerstverhaal vertellen. Ik zocht het voor de zekerheid op via het internet. Eerst even door de aanbiedingen van boekjes scrollen en daar staat het dan. Hoelang is het geleden, dat ik het voorlas? Ongeveer veertig jaar, toen de vader van mijn kleindochters zelf nog een kleuter was. Terwijl ik Madelief en Josefien het eeuwenoude verhaal vertel, corrigeren ze me een paar maal, want op school is het blijkbaar ook voorgelezen, met nuances die ik niet meer weet.

De kerstboom is versierd op de manier waarop een kind dat doet: niet met de kleuren van de laatste kerstballenmode, maar kakelbont. Als de verlichting aangaat, pakt opa zijn blokfluit, maar ook dat valt na zoveel jaren niet mee. Ik begrijp zijn bedoeling: even terug naar vroeger. Zonder ingewikkelde menu’s, zonder game-aanbiedingen.

Foto: Kerststal in luciferdoosje (Orkaan, 2021).