De gemeente Zaanstad sluit zich in de loop van dit jaar aan bij het landelijke taalverbeteringsproject Direct Duidelijk Deal.

Door Anneke van Dok

Het tekenen van de overeenkomst zal dan een officieel tintje krijgen. De ambtenaren van Zaanstad zijn inmiddels wel al begonnen met het helder en leesbaar maken van hun informatie. Zo beloven ze korte, eenvoudige en actieve zinnen te gebruiken. Een actieve zin bevat werkwoorden in plaats van ontwijkende dooddoeners, zoals ‘Het is ons beleid dat…’ wat zomaar kan veranderen in: ‘Wij willen, wij zullen, of wij vinden dat.’ Deze omslag in het schrijfwerk lijkt een fluitje van een cent, maar in een grote organisatie als die van Zaanstad moet iedereen wel meedoen. Daarom worden de ambtenaren geholpen door schrijfcoaches.

Ik let de laatste tijd extra scherp op het woordgebruik in brieven, want andere diensten en instellingen maken er soms ook een potje van. Zo las ik deze maand een belangrijke mededeling van mijn pensioenfonds. De brief was nogal bot en korzelig van toon, maar de boodschap zelf was duidelijk: de gemeente Hoorn had het contract met het pensioenfonds opgezegd. Daarom werd mijn pensioen nog wel doorbetaald, maar niet geïndexeerd. Daar moest ik mijn vroegere werkgever (van veertig jaar geleden) maar op aanspreken. Ik kon daar ook terecht voor meer informatie. Dus bevatte de brief geen telefoonnummer of e-mailadres van de afzender.

Dit voorbeeld lijkt pietluttig, maar het maakt een lezer die bezorgd is over de afbrokkeling van zijn pensioen toch een beetje nerveus.

Daarom is het verstandig dat de Zaanse burgers betrokken worden bij de grote verbeter-operatie van hun gemeente. Want de lezers vormen de proef op de som. Gelukkig zijn de reacties tot nu toe positief, hetgeen valt te controleren in een filmpje. Ik weet zeker, dat het project van Zaanstad effect zal hebben, wanneer behalve op de duidelijkheid, ook op de toon en de inhoud van de boodschap wordt gelet. Met De meeste hoogachting en vooral veel Inlevingsvermogen, want daar draait het om.