Ik las gisteren dat de Tamarindeschool weer alle dagen van de week les kan geven, omdat het personeelsprobleem is opgelost.

Dit is goed nieuws voor de schoolkinderen en vooral de ouders, die oppasmoeilijkheden kregen door het vierdaagse rooster van het afgelopen schooljaar.

Door Anneke van Dok

Het lerarentekort is structureel echter nog niet opgelost en er zullen forse maatregelen nodig zijn om het beroep weer populair te maken onder jongeren… En ouderen. Ik denk dan aan de groep 50-plussers die het onderwijs verlieten, omdat ze het er niet meer zagen zitten.

Die vervroegd met pensioen gingen, een burn out kregen of dat met hun vertrek juist wilden voorkomen, maar ik denk ook aan kwieke pensionado’s.

Tijdens een bijeenkomst van Afterworknet, waar jong – gepensioneerden zich aanmelden om nog van enige nut te zijn voor de maatschappij, stelde ik de volgende vraag:

“Wie beschikt er over een onderwijsakte? Wie heeft er zin om zich te laten bijscholen en nog een paar jaar voor de klas te staan? Of op andere wijze behulpzaam te zijn in het onderwijs?”

Verscheidene aanwezigen hadden nog een oude akte, maar weinigen waren bereid om zich te laten bijscholen. Na doorvragen achteraf, reageerde er niemand positief op mijn voorstel om in het onderwijs terug te keren.

Mijn zusje Marianne wordt in januari zeventig jaar, maar ze geeft nog steeds met veel plezier les aan kinderen met een leerproblemen. Niet klassikaal en niet fulltime, maar wel als een zeer gewaardeerde juf. In een televisie-uitzending van vorige week zag ik eveneens een kwieke zeventiger voor de klas staan.

Ik kan mij voorstellen, dat het lesgeven, het ondersteunen van leerkrachten, of het invallen nu dan, aantrekkelijker kan worden gemaakt voor ouderen. Voor niets gaat immers de zon op? Geachte minister: Laat het voor de toekomst van Nederland zo belangrijke werk niet over aan de markt, maar zorg voor een aantrekkelijke aanvulling op het pensioen of een andere, of een andere, door het rijk verstrekte vergoeding. Dan wordt de animo onder ouderen wellicht wat groter dan ik in mijn omgeving heb moeten ervaren.

Foto: leerlingen, ouders en leerkrachten voeren actie tegen de vierdaagse schoolweek (De Orkaan)