Bewoners Westerkoog tegen tijdelijke openstelling busbrug

Op 30 januari gaat de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering voor zo’n vijf maanden open voor auto- en motorverkeer tijdens de spits vanwege werkzaamheden aan de Houtveldweg.

Bewoners van Westerkoog zijn niet allemaal overtuigd van het nut van de tijdelijke openstelling en roepen medestanders op bezwaarschriften bij de gemeente in te dienen tegen de tijdelijke openstelling.

Op de website Westerkoog en de Busbrug (“Kies voor een veilige en leefbare woonwijk in Koog aan de Zaan”) is men niet te spreken over de timing en de communicatie:

Zoals altijd worden belangrijke besluiten door B&W in de vakantie genomen. Het tijdelijke besluit om de spitssluiting van de busbrug op te heffen, is gepubliceerd in de Staatscourant van 28 december 2016.

Pas deze week – drie weken – na het besluit stuurt de gemeente een schrijven aan de bewoners rond.

De uitnodiging voor een inloopbijeenkomst is ook klassiek. U wordt uitgenodigd om te horen wat de besluiten van de gemeente zijn, uw mening telt niet. U zult keurig te woord worden gestaan en uitleg gegeven, maar het besluit – zonder overleg met de bewoners – staat vast. Bent u het er niet mee eens, dan mag u bezwaar indienen. Inmiddels zijn 3 van de 6 weken voor het indienen van bezwaar verstreken en gaat de busbrug op 30 januari gewoon open.

Volgens de boze bewoners heeft het besluit weinig te maken met de werkzaamheden aan de Houtveldweg, maar is het de bedoeling de A8 te ontlasten. Het gevolg is volgens hen dat er extra veel sluipverkeer door de woonwijk komt.

Op de website wordt dan ook opgeroepen om massaal bezwaarschriften in te dienen. Een voorbeeld van zo’n bezwaarschrift is vanaf de website te downloaden. Op 6 februari moeten de bezwaarschriften bij de gemeente binnen zijn.

In 2017 start ook een verkeersonderzoek naar een eventuele 24-uurs openstelling van busbrug de Binding. Medio 2017 worden de resultaten van dit onderzoek aangeboden aan de gemeenteraad. In de planning van de gemeente staat “Q2 2017” dus dat is voor juli.

Foto: Google Earth Pro

66 reacties op Bewoners Westerkoog tegen tijdelijke openstelling busbrug

  1. Hans schreef:

    Mijn reactie open die brug !

  2. Tijn schreef:

    Het is een grof schandaal dat deze brug nog dicht is. Al toen de wijk westerkoog gebouwd moest worden stond er al op de tekeningen dat er een weg zou lopen door het midden en dat de aansluiting gemaakt zou worden in zuidelijke richting.

    Laat staan de economische schade, milieuvervuiling en andere ongemakken. Dat er snelheidswerende maatregelen moeten komen om de geluidsoverlast te beperken en de veiligheid te waarborgen prima. Maar dit kan niet langer zo zijn.

    • André van Beveren schreef:

      Op diezelfde tekeningen was ook te zien dat er achterom de wijk Westerkoog, tussen Westzaan en Westerkoog een snelweg zou komen naar een nieuw te bouwen tunnel onder het Noordzeekanaal, met een aansluiting op de A8. Gaan we dat nu ook promoten?

  3. Jan schreef:

    De kop is verkeerd. Het is slechts een handjevol mensen die tegen openstelling is. Maar wel een handjevol dat hard schreeuwt voordat ze gebeten worden. Ze kunnen enkel uitgaan van aannames en meer niet.

    • André van Beveren schreef:

      Kompleet verkeerde informatie. Metingen hebben aangetoond dat de verkeerbelasting aan weerszijden van de brug veel te zwaar wordt voor omwonenden, en dat zijn de meest direct betrokkenen. Mensen uit Zaandam, Westzaan, Wormerveer zijn geen direct belanghebbenden. Dus waar praten die over? Net zoiets als windmolens, ja prachtig, maar ‘not in my backyard’?

  4. Karin schreef:

    Mee eens! De mensen uit deze week rijden in hun vakantie natuurlijk ook nooit door buitenlandse woonwijken of dorpjes met woonhuizen hè…

    • Wim schreef:

      Slaat helemaal nergens op Karin.

    • Wim schreef:

      Slaat helemaal nergens op, alle reacties. Zeker allemaal geen WesterKogers. Moet je eens proberen over te steken vlak voor de busbrug dicht gaat. Je bent je leven niet zeker doordat al die idioten nog even over de “snel”weg richting de busbrug vliegen. Probeer hier eens te fietsen of lopend over te steken. Dan weet je waar we het over hebben. Grootdeels ook schuld van Zaanstad. Die hebben de grond aan De Prinsenstichting verkocht die bestemd was voor een doorgaande weg. Eerst hebben wij bij aankoop van onze woningen daar voor mogen/moeten betalen. Later incasseerde Zaanstad nog weer eens een leuk bedrag bij verkoop van de grond. Dus…………oordeel niet over iets waar je totaal geen weet en/of ervaring over hebt. Behalve dat je gebruik/misbruik maakt van de WesterKoogse Racebaan.

      • Erik schreef:

        Dat voorkom je door 24 uur open te stellen. Dan hoef je niet allemaal proberen net voor vieren offert de brug te gaan of te wachten op zes uur. Hierdoor wordt deze drukte gecreëerd. En klagen over te hard rijden deed men al voor de beperkte openstelling, dat waren namelijk de bewoners uit de wijk zelf. Ik hoorde ook geen klachten over de opstelling toen het winkelcentrum was afgebrand, toen kwam het de klagers van nu uit…..

      • Robin schreef:

        Het kan aan mij liggen Wim, maar de gevaarlijke situaties die u beschrijft zijn volgens mij een direct gevolg van de geslotenverklaring.

        • André van Beveren schreef:

          In de avonduren kan je niet spreken van ‘effen snel op tijd zijn voor die vermaledijde brug’. Maar wel mensen die op de rondweg in Westerkoog al te hard rijden (met metingen aangetoond), en vervolgens met 80 km snelheid over de brug vliegen. Vaak moest ik opzij springen omdat zo’n proleet nog ff snel naar Westerwatering wil. Gelukkig zijn niet alle Westerwateringers hetzelfde, anders zou ik pleiten voor ‘afbreken die brug’.

  5. Boon schreef:

    Dit is toch precies wat de Westerkogers al jaren willen? Laten we wel wezen ,eerst hebben ze gestreden tegen een weg buitenom. Toen dat was gelukt kwam er een splitsing met de bewoners aan de andere kant van de brug. De brug mocht niet open voor mensen uit Westerwatering om in Westerkoog de supers en andere winkels te bezoeken. De ooit geplande doorgaande weg is daardoor weggegeven aan de Prinsenstichting. En ja de druk uit de samenleving werd steeds groter dus de busbrug ging deels verder open met als gevolg meer verkeer. Ook ik neem die kortere route naar Assendelft en wat schets nog altijd mijn verbazing ,hoe hard er vooral door verkeer uit de zijstraatjes wordt ontwikkeld. Ik rijdt daar tussen de 45 en 50 maar hoevaak ik lampen op mijn bumper zie die even later zo een zijstraat inschiet of vanuit die zijstraat zo weer op mijn welvaartsknobbel hangt. Dat zijn toch veelal de bewoners van deze wijk zelf.Nu de Houtveldweg tijdelijk beperkt is wil men dat vooral weer afwentelen op de buren. Maar ik voorzie wel meer verkeer door de wijk alleen had ik dan voor een 1 richtings optie gekozen. Alleen rechtsaf vanaf de brug en een verbod op linksaf vanuit Westerkoog. Eventueel 30km en gaan met die banaan. Ps. Ik zou maar opletten want als de overhang Guisweg straks 90% dicht is wil menig Westerkoger wel over de busbrug.

    • Jos schreef:

      Beste Boon, kijk eens naar de reactie van Jan hierboven, volgens mij heeft hij het bij het juiste eind. Er zijn maar weinig mensen die in Westerkoog wonen die tegen openstelling van de busbrug zijn.

      • André van Beveren schreef:

        Als Jan begint met ‘alleen maar aannames’ is hij de eerste die al een verkeerd beeld geeft. Er zijn in de jaren negentig zoveel studies geweest en metingen verricht. Dus alleen maar ‘aannames’?

  6. Karin schreef:

    30 km zone van maken natuurlijk als de Busbrug open gaat, dat is hard genoeg door een woonwijk. als het zo is dat altijd al sprake was van een open verbinding, dan begrijp ik de bezwaren van de bewoners niet.

    • Broekjevol de 3e schreef:

      Het is een doorgaande weg, niks geen 30 km zone. Dan gaan mensen verwachten waar niemand zich aan houdt. Schijnveiligheid.
      Zelfs nu valt het daar wel mee en is het niet zo erg als dat de situatie nu door sommige tegenstanders geschetst wordt.

      • André van Beveren schreef:

        Afgezien van het gegeven van doorgaande weg: 30km zone kan niet want het openbaar vervoer (Connexxion) accepteert dat niet en gaan dan de busroute verleggen.

  7. Vick schreef:

    In deze tijd waar we allemaal extra letten op het milieu en dus luchtkwaliteit is het van de zotte om de brug dicht te gooien. Extra kilometers omrijden terwijl het gewoon niet hoeft. Bizar dat het überhaupt nog een discussie is.

    De verkeersdruk zal overal normaliseren. Minder stilstaan, remmen en gassen, dus veel beter voor het milieu.

    Daarnaast zal het winkelcentrum ook meer bezoekers kunnen ontvangen. Fijn voor het hard werkende MKB.

  8. Cees schreef:

    Dit is toch een openbare weg?

  9. Kees schreef:

    Open die brug! Daar hebben alle inwoners van ZNSTD gewoon voor betaald bij de aanleg er van. Waarom alleen een commerciêle instelling als Connexxion? Ik klaag toch ook niet over de bewoners van Westerkoog als ze door mijn straat rijden op zoek naar een gratis parkeerplekje in centrum Zaandam? Hoort allemaal bij met zijn allen samenleven in een grote stad.

    • Wim schreef:

      Kennelijk ben jij niet goed op de hoogte Kees van wat “alle inwoners van ZNSTD hebben betaald. WesterKogers hebben betaald voor het stuk grond van af de Total naar De Binding. ZNSTD (zo als jij het zo mooi noemt) heeft nooit de weg gerealiseerd. Ze hebben zelfs voor het stuk grond dubbel inkomsten weten te krijgen. De Prinsenstichting heeft het stuk grond van de gemeente gekocht. En de weg, waar voor de WesterKogers hebben betaald bij aankoop van hun woning, is er nooit gekomen en zal er nooit komen. En De Binding?????? die is indertijd gebouwd (eind jaren 80) met de belofte dat hij uitsluitend voor openbaar vervoer en fietsers en voetgangers gebruikt zou worden. Ook hier zijn de WesterKogers weer mee bedonderd door ZNSTD. Dus klagen???? Doe het bij ZNSTD….zij weten hoe ze de inwoners moeten bedonderen en oplichten.

  10. erik schreef:

    Hoe veel jaar is deze soap al gaande ?

  11. Wim schreef:

    Wat weten jullie het allemaal toch super goed. Zeker geen WesterKogers. Moet je hier proberen om buiten de spits over de Wildeman/Glazenmaker te fietsen. Een levensgevaarlijke onderneming. Zelfs bevestigd door Veilig Verkeer Nederland. Zaanstad legt deze rapporten gewoon onder in de la “met zoekgeraakte stukken”. Moet je eens proberen om buiten de spits de Wildeman/Glazenmaker over te steken. Je bent gewoon vogelvrij, zelfs op zebrapaden. Wildeman/Glazenmaker zijn niet gemaakt voor doorgaand verkeer. Willens en wetens wil iedereen, behalve WesterKogers, het doordrukken om De Binding altijd open te houden. WesterKoog is niet te vergelijken met WesterWatering. In WesterKoog loopt de “racebaan” dwars door de wijk. In WesterWatering loopt de “racebaan” buiten de wijk om. Dus daar heeft niemand er last van of er nu 60 of 100 gereden wordt, of er nu 500 of 500000 auto’s over heen racen. Stop gewoon met dit zinloze gezeur. Gun WesterKoog een veilig en rustig woongenot.

    • Broekjevol de 3e schreef:

      Sterk overdreven of in het gunstigste geval een verschil van inzicht.
      Maar het is toch al langer bekend dat de meeste hardrijders bestemmingsverkeer is en bewoners zelf? Dat was al voor de brug überhaupt open ging. Beetje raar om dat dan nu als argument te gebruiken tegen andere weggebruikers.

      • André van Beveren schreef:

        Metingen wijzen uit dat het aantal hardrijders is toegenomen sinds de beperkte openstelling van de Binding. Het is ook niet voor niets dat de camera’s op de brug niet alleen voor de doorgang flitsen tijdens spitstijden. Er wordt ook geflitst wanneer men te hard rijdt. Dat flitsen zou dan totaal overbodig zijn als het eigen woonverkeer van Westerkoog de schuldige is van te hard rijden. Natuurlijk zal dat een keer voorkomen, maar het gaat te ver om dat als algemeen aan te nemen.

    • Boon schreef:

      Beste Wim, wil je niet dat mensen uit Westerkoog naar Westerwatering gaan met een auto of vice versa dan moet je ook de consequentie trekken en de weg buitenom alsnog aanleggen. Of toch nogmaals betalen en de spullen van de Prinsenstichting slopen.
      Maar je klaagt nu echt als een NIMBY. En zoals ik al eerder schreef Westerkogers zijn uitstekende jakkeraars.

      • Wim schreef:

        Jij bent zeker één van de perfectionisten, Boon?? Geluk met je gejakker door je eigen wijk.

        • peter Jansen schreef:

          Hallo Wim,

          Na alles even gelezen te hebben ben jij waarschijnlijk een van die paar die extra geld kregen toen je daar een huis kocht, de huizen die langs de busbrug staan kregen allemaal kortiing op het kopen van hun huis daar met de wetenschap dat er een brug voor al het verkeer kwam.
          Na 27 jaar wonen in westerwatering verhuist naar Westzaan waar tijdens de sluitings tijden van de busbrug een race baan ontstaat, dus je bent echt niet de enige die last heeft van een weg die door duizenden mensen gebruikt zou moeten worden zoals deze bedoelt is gelijk elke weg in zaanstad. Texel is ruimte zat en geen busbrug dus open je ogen het is 2017.

          • Wim schreef:

            Even alles wel goed lezen, Peter Jansen. Wij hebben geen extra geld gekregen en ik weet niet waar jij die sprookjes vandaan hebt. Wij hebben extra geld moeten betalen bij aankoop van de woning. Voor de aanleg van de weg waar nu de Prinsenstichting staat. Deze grond is trouwens indertijd dus door Zaanstad verkocht aan de Prinsenstichting waardoor zij dubbel inkomsten hebben ontvangen voor de grond. En als jij last hebt van de busbrug (in Westerwatering of Westzaan) is jouw voorstel een heel goed idee….ga gewoon lekker naar Texel.

          • André van Beveren schreef:

            Waar die onzin van extra korting vandaan komt is mij een raadsel. Ik woon vlak bij de Busbrug en mijn huis is duurder dan dezelfde woningen (25-30.000 verschil) in mijn buurt. Natuurlijk wel een kooppremie ontvangen zoals iedereen in Westerkoog met een ‘rijtjeswoning’. Naast het feit dat ‘Westerkogers’ hebben meebetaald aan de grond die later is verkocht aan de Prinsenstichting hebben zij ook meebetaald aan het Centraal Antenne Systeem wat later verkocht is aan wat nu Ziggo heet. Ook hier heeft de gemeente dus extra geld verdiend aan wat eigendom is/was van de bewoners van Westerkoog. De Gemeente heeft dus al die jaren een bedenkelijke rol gespeeld en doet dat nu nog steeds.

    • themx schreef:

      Wim, vindt je het zelf niet gek, dat ik in oud koog woon, en hierdoor 30% meer verkeer langs mijn woning krijg (provincialeweg) omdat er 5000 omrij bewegingen per dag zijn? Dit is ik moet in het extra geluid en uitstoot zitten omdat jij niet wilt dat er in jouw wijk verkeer is. Dankjewel

      • Wim schreef:

        En dat gun jij WesterKoog dus wel Themx??? Dankjewel is dan ook van mijn kant. Is trouwens een heel bijzonder verhaal. Waarom zou WesterWatering langs Oud Koog komen als ze naar de snelweg moeten? Volgens mij moet jij eerst eens op de kaart gaan kijken hoe de Zaanstreek in elkaar zit.

        • Broekjevol de 3e schreef:

          Is de snelweg het enige waar mensen heen moeten dan?

        • themx schreef:

          Wel eens gehoord van bijv Zaandam Centrum? Of mensen uit westewatering die bijvoorbeeld naar westerkoog moeten?

          En nee Wim ik gun het niemand niet. Maar is het nou net niet wat westerkoog wilt? anderen opzadelen met het verkeer, en dus geluid? Wen aan het idee dat er autos zijn. Elke wijk heeft verkeer en zo dus ook westerkoog. Het is vrij hypocriet dat jullie geen verkeer willen, waardoor een andere wijk deze verkeer moet afhandellen en daarbij de extra uitstoot en geluid te voortduren krijgt.

        • André van Beveren schreef:

          De Provincialeweg lag er al waarschijnlijk toen jij daar ging wonen, Themx! Er is dus sprake van een bewuste keuze om verkeer langs je huis te accepteren. Die 5000 omrij bewegingen waar je melding van maakt zouden dus allemaal bewoners zijn die van Westerkoog naar Westerwatering willen en andersom. Dat geloof je zelf toch niet als er nog geen 5000 woningen staan in Westerkoog?

    • Desire schreef:

      Daar heeft Wim gelijk in. Het is levensgevaarlijk om over te steken voor ons laat staan voor kinderen.
      Ik woon aan de rondweg maar ’t is bespottelijk hoe hard er gereden wordt. Wij kunnen hier geen eens in parkeren of er wordt al getoeter. Drempels plaatsen plus 30 km per uur. Helaas gebeurd er weinig van de gemeente.

    • Henk Jans schreef:

      Ja wij zijn een van de eerste bewoners van Westerkoog, en de brug was toen al gepland maar een ex wedhouder en consorten wisten het zo ver te krijgen dan de brug dicht ging voor bepaalde tijd. Ik heb altijd gepleit voor openstelling van de brug, het is toch te gek voor woorden dat s/morgens om 9 uur een file staat om over de brug te mogen gaan. Waarom zo interessant doen om steeds weer dit onderwerp op te gooien? gebruik de zebra paden en je kan rustig oversteken, dus mensen niet overdrijven dat je je leven niet zeker bent

  12. Ron Teunis schreef:

    Bizar dat een weg en brug als 13 in een dozijn met 100.000 drogredenen zo lang gesloten kon blijven. De tegenstanders zijn stuk voor stuk van het type ‘not in my backyard’.
    Van mij mag de brug gesloten blijven als voor de omwonenden ervan dan ook een gebiedsverbod wordt ingesteld voor alle bruggen over de gouw, watering en andere sloten in onze gemeente.

  13. peter Jansen schreef:

    Iedereen stoppen nu, WIM wordt een beetje boos en is de enige die tegen is, ben je die ambtenaar die aan die weg woont en alles al jaren tegen houd, waar woon je eigenlijk in westerkoog dat je zo tegen bent.

    • Wim schreef:

      Lees alle reacties eens goed Peter Jansen. Dan zal je zien/lezen dat er meer negatieve reacties zijn. En boos??? nee hoor, daar moet meer voor gebeuren. Alleen ben ik voorstander voor veiligheid hier in de wijk. Zo als Veilig Verkeer Nederland al geadviseerd heeft aan Zaanstad. Maar Zaanstad is “doof en blind” voor dit soort adviezen. Want dat kost geld. En ik ben dus tegenstander tegen al het “race-sluip-verkeer” door de straten in WesterKoog die niet ingericht en bedoelt zijn voor doorgaand “snel-verkeer”. En waar ik woon, Peter Jansen, in WesterKoog. Verder gaat het je geen ……. aan.

    • Truus schreef:

      Gek werd ik van het takkeverkeer en bulderende motoren.
      hup weer een knal weer je bed uit rennen .
      En ja tussen de weg en huis/tuin zat een stoepje van nog geen meter.
      Constant dag en nacht verkeer.
      Ja verhuisd daarvoor.
      Zook het maar uit met jullie kommentaar op afstand achter je tablet/mob/laptop.
      Wij wonen nu in een andere wijk. Niet meer in Westerkoog.
      Eindelijk rust…….

  14. Johan Schurink-Krauts schreef:

    Ik mag hopen dat met de tijdelijke openstelling de tegenstanders braaf al die kilometers blijven omrijden.

  15. Thea schreef:

    Ik ben ook tegen volledige openstelling! Hoe vaak ik al niet op nb een zebrapad bijna ben aangereden. (Vooral bij fe busbrug waar geen veilige middenstuk is!?)Ik ben overtuigd dat t verkeer veel meer zal toenemen. En er zijn behoorlijk wat autobestuurders die geen rekening houden met fietsers en kinderen.
    Als er eerst wordt gekeken hoe de gehele wildeman veiliger kan worden, dan zou dit minder een probleem zijn. En dan met name bij de busbrug.

    • Henk Jans schreef:

      Nou beste Thea wat denk je van de fietsers soms slingerend en met ze/n drieen naast elkaar en kijk eens s/morgens als het nog donker de helft heeft geen licht. Ik trim elke Maandag morgen rond 8 uur richting molen de Schoolmeester, en voor de veiligheid loop ik in het gras, want op het fietspad is het levens bedreigend, ja jammer de politie controleert daar niet op de verlichting

      • Rob schreef:

        Uit een eerder postje:

        “dus mensen niet overdrijven dat je je leven niet zeker bent”

        U redeneert naar het u op het moment het beste uitkomt?

  16. Een JordaanseKalver is AmsterZaans schreef:

    OPen die brug ! Permanent !
    Of een ontsluiting maken via een nieuwe weg langs de westrand van de westewatering en westerkoog…en de zeurkousen daar voor laten betalen.

    In andere landen doen ze een moord voor een kostbare brug. Hier willen ze met/van de enigste ontsluiting in “de westerhoek” een brug voor fietsers en bussen alleen ..kommop zeg..! je bent geen vesting maar een stad die groeit..zelfde onzin is gaande met die A8 A9 aansluiting. Zaandtad durf te groeien.

    • André van Beveren schreef:

      Blijf jij lekker in Amsterdam, kan je genieten van het drukke verkeer. Hier, ten noorden van die drukke stad kijken we wat anders aan tegen verkeer.

  17. themx schreef:

    Kan aan mij liggen hoor, maar is het niet zo dat als er meer verkeer is de snelheid omlaag gaat? Je kan tenslotte maar “doorracen” tot de volgende auto. Als je het een racebaan noemt, moet je juist blij zijn met meer verkeer, gaat de gemiddelde snelheid omlaag.

  18. Boon schreef:

    Een geweldig onderwerp maar ik zie helaas van de Njet club geen alternatieven. Ik stel voor dat als de brug opengaat er tol wordt geheven. Aangezien Westerkogers tegen zijn moeten zij €2 betalen voor een ritje Westerwatering, buitenstaanders of Westerwateringers €1. Niet voor de staatskas maar eerlijk verdeelt over de Vuister en de Zeskanter.

  19. Rob schreef:

    Dat westerwatering slecht te ontsluiten is was al bekend toen die wijk gebouwd werd. Maar destijds, 20-30 jaar geleden, vond men, gemeente en bewoners, wonen belangrijker dan verkeer. Prima, houd je daar dan aan. Als je in Amsterdam gaat wonen heb je geen uitzicht op zee. Als je in Westerwatering gaat wonen ben je beperkt in je aansluitingen op het wegennet.

    Maar let wel: dat geldt alleen voor de auto. Als je de moeite neemt op de fiets te stappen of met het OV te gaan zijn de mogelijkheden ineens eindeloos: 2 spoorwegstations op loopafstand, 2 buslijnen, 2 fietstunnels, een loopbrug. 2 fietsbruggen en een fietspad buitenom. Die ontsluitingsweg óm de wijk heen is er al lang. Maar dan moet je wel even de fiets willen nemen.

    Veel gezeur om niets dus van ingeblikt volk. Die busbrug moet gewoon dicht blijven.

    • Boon schreef:

      Niet overdrijven maar ik kreeg bij de bouw van mijn huis toch echt te horen dat de Houtveldweg doorgetrokken zou worden. Toen de vogeltjesvrienden dat hadden verhinderd kwam de Busbrug in beeld. Incl de doorsteel van Westerkoog over waar nu de Prinsenstichting huist. Daarna de dooie mus van een uitwijk naar de Vincent van Gogh weg. Al met al een treurige handel. Ja en als ik in Westerkoog moet zijn ga ik met het fietsje maar om netjes in Zaanstad Noord te komen is dat niets . Dus vinden Westerkogers het moreel en milieutechnisch beter dat ik 5 km omrijdt.

      • René schreef:

        Als Westerkoger vind ik het prima on de busbrug open te stellen, mits er iets aan de verkeersituatie in Westerkoog gedaan wordt. De rondweg is namelijk al behoorlijk druk, en het kruispunt met de Binding al ronduit gevaarlijk. Aanpassing van dat kruispunt op z’n minst (bv verkeerslichten en fietsopstelstroken), maar idealiter de hele wijk op 30 km/u en een meer ‘shared space’ inrichting, of een volwaardig vrijliggend fietspad.

        • Rob schreef:

          Raar maar waar: een vrijliggend fietspad in Westerkoog zou met al die uitritten en zijstraten wel eens ongevalverhogend kunnen werken (zie o.a. Weggers & Dijkman, SWOV, 1991: na aanleg van fietsroutenetwerken in Den Haag en Tilburg was er een lichte afname van het aantal ongevallen tussen kruisingen, maar een sterke toename van ongevallen óp kruisingen en uitritten).

          U noemt zelf Shared Space: dat is inderdaad een uitstekende methode om de verkeersruimte veilig in te richten, zónder gebruik te maken van fietspaden.

    • Een JordaanseKalver is AmsterZaans schreef:

      Rob jou opmerking slaat kant nog wal.
      Het gaat erom dat er aan die kant(westerwatering en westerkoog)geen ontsluiting is anders dan de ontsluiting vanuit het voormalig Ahold kantoor.

      Natuurlijk moet er een 2de ontsluiting komen. Westerwatering is 3x zo groot als Westerkoog maar door het mierenge.euk lopen ze nu nog te huilen alsof het een derde wereld land is.

      we praten niet over toen wegen maar een doorgaande weg met brug en al.
      Msschien moet iedereen in de gemeente maar gaan stemmen en eens en voor altijd duidelijk moet zijn dat de brug van ons allemaal is. en dus open moet zijn voor verkeer.

  20. Marie schreef:

    Als fietser op de rondweg ben ik deel van de “snelheidsremmende maatregelen”. Ik ben elke keer weer blij als ik heelhuids thuis gekomen ben. Ik zeg niets over het wel of niet openstellen van de busbrug, maar wel over het rijgedrag van een aantal automobilisten op de rondweg.Ik zou het fijn en veilig vinden als ik rustig kan blijven fietsen en mij de ruimte gegeven wordt indien er een verkeersheuvel is. Juist daar worden “de vouwen uit m’n broek gereden” en dan vooral door mensen in “dure auto’s.

    • Boon schreef:

      Als je wilt dat de Busbrug open is maar ook dat het rustig blijft op de Wildeman en Glazenmaker dan moet er heel wat anders gebeuren. Dat vraagt om een totaal herbouw programma voor het Westerkoogwegtrace. Kaalslag van de Prinsenstichting,de Vuister en het gebouw waar de apotheek in zit.
      Dan een verdiepte Westerkoogweg met toegang aan de benzinepomp zijde. Op zowel het terrein van de Sprong en de Vuister vernieuwbouw voor de Prinsenstichting en andere belanghebbenden. Ook de verdiepte weg kan natuurlijk overkluisd worden door een sportcentrum of andere geluidsproducerende gebruikers. Maar het is altijd “of” en nooit “en”

  21. Hans schreef:

    Om met Louis van Gaal te spreken “ben ik nu zo slim of zijn jullie nu zo dom” Rondweg= een weg die gemaakt is om in een wijk een rondje te rijden, met in en uitritten van aangrenzende straten waar woningen aan staan. Deze weg is dus niet gemaakt voor doorgaand verkeer! Gemeente Zaanstad: eerst de (rond) weg aanpassen en daarna pas openstellen!

  22. Ron schreef:

    Wat mij opvalt in deze discussie is dat er maar twee of drie, zij het zeer fanatieke, tegenstanders hier reageren. En er dus veel meer voorstanders zijn. Nu is dat te verwachten, maar drie is wel erg weinig. Neemt niet weg dat zij wel een punt hebben, meer verkeer zal meer overlast en gevaar opleveren. Maar ook de voorstanders hebben gelijk. De alternatieve routes zijn lang en geven weer overlast en gevaar op andere plekken. Er is dus geen goede oplossing. Wat ik jammer vind is dat er met de tegenstanders werkelijk totaal niet over alternatieven kan worden gepraat. Het ultieme Nimby principe dus. Dit terwijl dit voor andere belanghebbenden die hier reageren wel mogelijk is.
    Overigens heb ik er belang bij dat de busbrug open gaat.

  23. Karin Singeling schreef:

    30 km zone en open die brug . Het harde rijden is natuurlijk van de gekke.

  24. PeterH schreef:

    De gemeente heeft natuurlijk fouten gemaakt bij de aanleg van de wegen in de wijk. Maar dat is allemaal zo’n 25 jaar geleden. Het heeft geen zin dat maar te blijven oprakelen.
    Het feit is nu dat er twee wijken zijn die slecht ontsloten zijn: de Westerwatering en Westerkoog. Om die ontsluiting beter te maken, zullen we de huidige infrastructuur zo effectief mogelijk moeten gebruiken. Als de busbrug open is, wordt die effectiever benut dan nu het geval is. Dus open houden die brug, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.
    Met de komende werkzaamheden in de Westerwatering wordt dat alleen maar urgenter.

    En auto’s die niet stoppen voor het zebrapad: daar erger ik me ook aan. Maar dat is geen uniek probleem voor de Westerkoog. Dat gebeurt in heel de zaanstreek, of zelfs in heel Nederland. Die ‘ver-huftering’ houd je niet tegen door de busbrug te sluiten.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *