Per 10 december zouden er 193 brandnieuwe elektrische VDL-bussen in de concessie Zaanstreek-Waterland moeten rijden voor vervoerder EBS. Vooralsnog rijden er slechts enkele testbussen. Zaanstad en de Vervoerregio achten de kans nihil dat aan de verplichting wordt voldaan hoewel EBS beloofde per april de bussen te laten rijden en gedurende deze maand het hele netwerk te elektrificeren.

Bij die belofte gaf wethouder Gerard Slegers (destijds nog bestuurder van de Vervoerregio) al aan dat hij er een hard hoofd in had. Om uit de impasse te raken gaat EBS nu met steun en subsidie van de Vervoerregio, de gemeente en het ministerie zelf bussen bouwen. Slegers slaat vandaag om 16.00 uur de eerste paal:

“dan doen we zoals we dat gewend zijn in Zaanstad: duurzaam, groen en innovatief”.

De Rijksdienst Vervoer en Ondersteuning laat naast het justitieel complex in Westzaan, een fabriek bouwen waarin de eerste elektrische gerecyclede bussen Nederland van de band af zullen rollen. 

CO2-impact

EBS heeft met meerdere leasemaatschappijen afspraken gemaakt dat zij de terugkerende elektrische leaseauto’s overnemen en die onderdelen voor de bussen gebruiken. Zo kunnen ze op korte termijn toch voldoen aan de eis dat alle bussen elektrisch zijn. Afgedankte elektrische auto’s hebben een enorme negatieve CO2-impact vanwege de vernietiging van de accu’s; dat probleem wordt hiermee deels opgelost.

Westzaan krijgt op dezelfde plek ook een groot nieuw busstation, EBS laat weten dat de Zaanbajes sowieso een aantrekkende werking op de busverbindingen aldaar heeft:

“het is een komen en gaan van gedetineerden, familie, handlangers, advocaten en personeel, een gekkenhuis dat we graag in de bus hebben”. 

Door Piet Bakker en Bas Sommeijer. Foto’s: De Orkaan.