Gedoe bij de Droogschuur: stutten, veiligheid en diefstallen…

“De reparatie wordt zo spoedig mogelijk uitgevoerd” schreef wethouder Gerard Slegers op 1 oktober 2020 aan de gemeenteraad van Zaanstad.

Maar ‘spoedig’ is een relatief begrip. Het is nu 13 maanden later en fietsenstalling De Droogschuur bij het station Zaandam is nog steeds niet gerepareerd. Een groot deel van de tweede verdieping wordt nog provisorisch gestut.

En ‘spoedig’ kan ook nog wel een tijdje duren zo blijkt uit de antwoorden op vragen van POV-raadslid Perry van der Velde:

“Het tijdstip van herstel van de vloer van de fietsenstalling is nog niet bekend. De afgelopen tijd is er wel door de aannemer gewerkt aan een oplossing die inmiddels ook bekend is. De aannemer is van mening dat er onduidelijkheid is over de schuldvraag m.b.t. de constructie en wenst hier eerst duidelijkheid over te hebben. Gemeente Zaanstad, NS en ProRail hebben de aannemer al eerder gesommeerd het gebrek te herstellen en beraden zich over (juridische) vervolgstappen.”

Volgens goed gebruik mogen we niet weten welke ‘oplossing’ dat is en welke juridische stappen worden voorbereid. Als dat laatste gebeurt, kan ‘spoedig’ nog wel eens heel lang duren.

Verloederd

Bij controle door medewerkers van de gemeente Zaanstad bleek dat er een fout in de berekening zat van een van de vloeren:

“het deel van de constructie, waar het fiets- en voetpad is gesitueerd, voldoet niet aan de opgegeven belasting.”

Dat bleek pas bij oplevering, maar het had eerder geconstateerd moeten worden: “het toezicht van Zaanstad heeft dat over het hoofd gezien” kregen we vorig jaar van de woordvoerder van Slegers te horen.

Hegeman Bouw en Infra, de bouwer van de fietsenstalling, wil de schuld kennelijk bij het gemeentelijk toezicht leggen. Zaanstad, NS en ProRail bestrijden dat. Volgens Van der Velde krijgt de fietsenstalling zo een ‘verloederde uitstraling’.

Veiligheid

Van der Velden had nog meer vragen. Medio 2020 zou er een “evaluatie over de ervaringen met veiligheid, betrouwbaarheid, bereikbaarheid en legitiem gebruik van deze fietsenstalling worden uitgevoerd.”

Die evaluatie ging over het gedrag van fietsers en voetgangers op de Buiging, bij de Primark-helling en op de tijdelijke (Slinger) richting Houtveldweg. Beheer, handhaving, politie en het ingenieursbureau van Zaanstad hebben maandelijks gekeken of er meldingen of incidenten zijn geweest.

Maar waar is de rapportage? Het antwoord is opnieuw een pareltje. Een jaar lang hebben vier instanties de zaak in de gaten gehouden, maar dat heeft slechts een (voorlopig geheim) memo’tje opgeleverd dat ook nog niet af is:

“rapportage is een groot woord, er is een concluderende memo opgesteld waarin de bevindingen van de afgelopen periode zijn verwoord. Deze memo zal aan wethouder Slegers worden voorgelegd en naar verwachting verder worden gedeeld met de raad.

De memo is nog niet helemaal gereed, de actualiteit m.b.t. het gebruik door brom- en snorfietsen op de Buiging en Slinger moet nog worden verwerkt. Naar verwachting kan de memo voor het einde van het jaar worden gedeeld met de raad.”

Haastige spoed is zelden goed zullen we maar zeggen…

Diefstallen

Van der Velden is nóg niet klaar. Slegers had eerder op vragen van de POV over het aantal diefstallen van fietsen en onveiligheid van de fietsenstalling gezegd “dat hij op de hoogte is van het fors aantal diefstallen van (elektrische) fietsen in De Droogschuur, maar dat de geplaatste camera’s werken, maar dat er vanwege budget technische redenen nagenoeg niet wordt gehandhaafd.” Desalniettemin had “een veilige en betrouwbare fietsenstalling zijn volle aandacht”.

Van der Velden wil weten hoe het zit: “wij krijgen nog steeds berichten van forse aantallen diefstallen. Welke acties zijn er ondernomen in het kader van ‘aandacht voor een veilige en betrouwbare fietsenstalling’? Het antwoord:

“inmiddels zijn de beelden doorverbonden met de politie en handhaving. Indien er diefstal plaatsvindt kan de politie de beelden direct benutten om de dader(s) staande te houden of op te sporen.”

Logische vervolgvragen: is het aantal diefstallen afgenomen (hoe hoog was dat eigenlijk) en hoeveel daders zijn er staande gehouden?

Deel dit artikel:

3 reacties op Gedoe bij de Droogschuur: stutten, veiligheid en diefstallen…

  1. C Staat schreef:

    Jammer dit allemaal. Er zijn in zijn in Zaandam al niet zoveel plekken om je elektrische fiets veilig te stallen. Ik kom graag in de stalling Vinkenstraat. Ik hoor van veel andere fietsers dat er heel veel fietsendiefstallen zijn. Inderdaad in de droogschuur en bij Vomar rozenhof en achter het station en bij Ah ziekenhuis. Voor mij is de fiets mn enige vervoermiddel. Dus gemeente zorg dat stallingen veilig en op orde zijn.

  2. Marga Philippo schreef:

    Mijn elektrische fiets is maart j.l. gestolen uit de fietsenstalling (die groene naast de fietsenstallingen van gemeente Zaanstad) bij het station. Hier worden ook veel elektrische fietsen gestolen.

  3. Kev Bakker schreef:

    Voor een scheef pand, bel Hegeman Bouw en Infra.
    Als je infra in je naam hebt, kan je toch ook de belasting op je gebouwde infra ff checken.

    Dag Hegeman Bouw. En fixen nou.
    Weet de redactie wat zij nog meer hebben laten verloederen?
    Dit ziet er toch niet uit?!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *