Volgens het kabinet zijn er groeimogelijkheden voor Schiphol. Ook zou er een ‘super preferente Polderbaan 2.0’ moeten komen, die 70 in plaats van 50 vluchten per uur moet kunnen verwerken.

SOS Zaanstreek en GroenLinks Zaanstad organiseren woensdag 24 februari  een online bijeenkomst over deze plannen.

Wat betekent de Polderbaan 2.0 betekent volgens de organisatoren dat er elke 70 seconden een vliegtuig over Krommenie en Assendelft komt (bij 70 vliegtuigen per uur zijn dat er zelfs meer dan één per minuut volgens ons).

Sprekers bij de online bijeenkomst zijn:

  • Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks en woordvoerder Luchtvaart (ovb);
  • Nicole van der Waart, Statenlid van GroenLinks in Noord-Holland
  • Wessel Breunesse, wethouder Zaanstad met Schiphol in zijn portefeuille
  • Ir. Ingrid Zandt, milieudeskundige GGD Kennemerland
  • Wilfred Eleveld, van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland
  • Winnie de Wit, SOS Zaanstreek, een werkgroep van Kontakt Milieubeheer Zaanstreek

Na korte inleidingen gaat het gesprek over wat Schiphol de Zaanstreek gaat brengen. Daarbij spelen de Luchtvaartnota 2020-2050 (groei Schiphol) en Luchtruimherzieningsnota (Polderbaan 2.0) een belangrijke rol.

Meer informatie bij SOS Zaanstreek en GroenLinks Zaanstad. De bijeenkomst is op woensdag 24 februari van 16.00 tot 17.30 uur. Meepraten? Mail soszaanstreek@gmail.com om je op te geven.

Foto vorig weekend genomen vanaf ijsbaan Lambert Melisz in Westzaan: vliegtuig op weg naar Schiphol boven het gebied tussen Westzaan en Assendelft.