Drie jaar geleden, op zaterdag 28 november, werd de allereerste nieuwsbrief verzonden naar 26 mensen.

Gisteren mailden we nieuwsbrief nummer 150, naar 1792 scherpe* abonnees.

De oer-brief in 2015 zag er iets anders uit. We vulden hem m/v met onze best gelezen verhalen, en met nieuws uit andere Zaanse media. Dat laatste doen we niet meer, want het is al moeilijk elke week te kiezen uit de eigen inhoud. Een vast format hebben we niet. Wel plaatsen we altijd de uitgaansagenda, de column(s), en doorgaans ook wat Zaanse Minuutjes film.

Elke zaterdag ontvangen mensen die zich daarvoor hebben aangemeld de brief in de mail. Al naar gelang de redactie op stoom is, komt ie vroeg of laat. We sloegen geen week over, en toen de discussie rond het cultuurcluster op z’n hoogtepunt was, maakten we er zelfs twee. Eentje speciaal cultuurclustervrij voor de cultuurcluster-vermoeiden, en een special bomvol gecluster.

Er meldde zich bij de allereerste brief slechts één ontvanger af, en dat was de hoofdredacteur zelf. Jan Schoen (Orkaner van het eerste uur), opende die brief het meest: liefst 12 keer! Maar hij stond er dan ook zelf in. Het eerste artikel in de brief ging over de terugkeer van de oliebollenkraam van Jan Suidema op de Gedempte Gracht. De gemeente had een fout gemaakt bij het weigeren van zijn vergunning.

De magische grens van 100 abonnees bereikten we bij nieuwsbrief nummer 9. In die tijd schreven we onder meer met regelmaat over de vluchtelingen in het Veldpark.

In juli vorig jaar ontvingen 1000 lezers de brief (vol Ismail, Kraaien en horizonvervuiling), en in maart van dit jaar kregen 1500 ontvangers ons bezoek aan de Verkadevilla onder ogen.

Blij

Afgelopen donderdag zagen we het aantal bezoeken van De Orkaan, sinds 2014, de 8.000.000 grens passeren (acht miljoen!). Via Twitter hebben we 3640 volgers, via Facebook 5673, de filmpjes via het YouTube kanaal werden 371.000 keer bekeken en de nieuwsbrief groeide in 150 nummers van 26 naar 1792 leden (o ja, ook hebben we 456 volgers op Instagram). Met elke lezer/kijker zijn we blij.

* Dat ‘scherpe’ verzinnen we niet zomaar: je bent scherp als je voor nul cent verbonden bent met het Zaanse. 70% van de abonnees is zelfs messcherp: want zij openen de brief ook nog!