Vorig jaar juli startte de website vliegherrie.nl. Als alternatief voor Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) van Schiphol zelf. BAS werd niet vertrouwd omdat er meldingen ‘verdwenen’ en omdat de beveiliging niet in orde zou zijn. 

In korte tijd heeft vliegherrie.nl zich ontwikkeld als erkend platform voor de Inspectie Leefomgeving & Transport. 

Meer dan 100.000 meldingen van overlast kwamen er al binnen, en een greep uit de (meer dan 11500) klachten uit de Zaanstreek laat zien dat het dikwijls om schrijnende gevallen gaat: 

“Laat mij vannacht maar voor altijd en eeuwig doorslapen, dan ben ik verlost van al die rot herrie de hele dagen nacht. Rust.”

“Gemeente Zaanstad, provincie Noord-Holland, Den Haag, ga aub HANDHAVEN, want Schiphol houdt zich niet aan de afspraken”

“Zoals elke avond een aaneengesloten sliert vervuilende jankende vliegtuigen herrie. Dit kan toch door niemand normaal gevonden worden.”

“Overal milieucrisis, behalve zo te horen in Nederland. Wat een enorme rot herrie en vervuiling.”

“KLM-carrousel weer aan de gang.”

“Geestelijke en lichamelijke marteling dat Schiphol.”

“Ik zit te trillen in mijn stoel Wat een ellende. En dat bijna elke minuut!”

En speciaal voor mensen die reageren met ‘dan hadden ze er maar niet moeten gaan wonen’, maakten we vorig jaar een filmpje van vier generaties die gebukt gaan onder de herrie: