Rood licht Zaanbrug massaal genegeerd

Het is geen representatief onderzoek. Maar toch… er werd geturfd bij drie Zaanse bruggen: hoeveel fietsers, voetgangers en scooters reden door het rode licht?

De Zaanbrug steekt met kop en schouders boven de andere bruggen uit, bijna de helft (47 procent) negeert daar het rode licht. Van de scooterrijders trok 60 procent zich niks aan van het verkeerslicht, en van de voetgangers 56 procent. Fietsers waren relatief braaf, ‘slechts’ 43 procent glipte door rood.

De scores van de andere bruggen zijn iets beter maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Bij de Bernhardbrug negeerde 37 procent het rode licht, bij de Alexanderbrug was dat 27 procent, bij beide bruggen werden de meeste overtredingen door fietsers gemaakt.

Bij de Zaanbrug werden in totaal 490 weggebruikers geturfd (in tien dagen), bij de Prins Bernhardbrug ging het om 245 weggebruikers en bij de Alexanderbrug om 191 passanten. Daar werd acht en vijf dagen onderzoek gedaan.

De rapportage is onderdeel van een Raadsinformatiebrief van wethouder Gerard Slegers over de voortgang van de veiligheid van de brugbediening. Nadat er gele vlakken met een zwart kruis zijn aangebracht zullen de passanten nogmaals geteld worden. Dan wordt duidelijk of de gele vlakken succes hebben.

Alleen op de twee provinciale bruggen, Julianabrug en Clausbrug, moet de gele markering met de zwarte kruisen nog worden aangebracht.

Naast de gele vlakken zijn er ook 22 extra camera’s op de bruggen geplaatst, gemiddeld twee extra camera’s per brug. Bij de Prins Bernhardbrug zijn vier extra camera’s aangebracht.

De extra veiligheidsmaatregelen hebben tot dusver € 265.538 gekost.

De foto boven komt uit een tweet van de Wormerlandse wethouder Harold Halewijn.

17 reacties op Rood licht Zaanbrug massaal genegeerd

  1. Jaap Meeuwsen schreef:

    En dan maar denken dat alle veiligheidsmaatregelen zoals geel schilderen van de wegdekken ( verf die er trouwens al behoorlijk begint af te vallen en er al vies uitziet ) gaat helpen ?
    Ik heb al vaker gezegd, wanneer je na de bellen ….. wachten ….. rood licht ….. wachten …… slagbomen …… wachten ….. brug omhoog het nog voor elkaar krijgt om op het brugdek te staan wanneer de brug opengaat dan ben je toch echt niet goed bezig.
    Moet je dan de brug de schuld geven als er iets gebeurt ?
    Is een bewaakte spoorwegovergang onveilig als ze slalommend evengoed nog tussen de slagbomen oversteken en een aanrijding veroorzaken ?
    Zelfde verhaal bij kruisingen geregeld met verkeerslichten.
    Wanneer je door rood gaat en er gebeurt wat. Onveilige kruising ?

  2. Dirk Boet schreef:

    Dan hebben ze vast nog niet geturfd bij een willekeurig verkeerslicht hoeveel er daar het rode licht negeren.

  3. Gre Luttik schreef:

    En zijn er gedurende die tellingen gelukken gebeurd? Bij iedere spoorwegovergang blijven de bellen ook bellen tijdens het passeren van de trein. Dat geldt niet bij iedere brug! Bruggen met gescheiden brugdelen voor fietsers moeten eens onderzocht worden op de synchroniciteit van bellen- boombewegingen- brugbewegingen. Dat is redelijk chaotisch.

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Waarom blijven bellen ? Je zal toch niet ondanks de bellen evengoed nog onder de slagboom door de openstaande brug op lopen / fietsen ?
      Is toch opvallend dat er zo goed als geen ongelukken gebeuren met auto’s bij de bruggen.
      Toch iets niet goed met de mentaliteit van het langzame verkeer ?

  4. Rob Dekker schreef:

    Waarom nog bruggen open? Laat ze dicht of maak er parkeer garage,onder of een metro voor snel vervoer tussen amsterdam en de alkmaar. Wat een luxe vervoer over het water en de kosten voor de belasting betaler. De bedrijven in de kop van noord holland kunnen via het noord-hollands kanaal langs purmerend. De choco fabrieken kunnen via de weg. En meer is er niet meer bij. Scheelt veel wachten en kosten.Alleen nog water open houden voor bedrijven voor de koeling. De rest van europa heeft ook industrie zonder veel water wegen. Gewoon stoppen met varen. O ja…plezier vaart niet te hoog geen probleem. Te hoog….dan maar via Purmerend.
    U begrijpt het al Ik heb geen plezier boot…en ben geen binnenvaart schipper.
    Maar denk maar eens na….Tot gauw. Rob Westzaan.

  5. André van Beveren schreef:

    Je bent een beetje een azijnpisser Gré. Een rood licht betekent gewoon even wachten en de spoorbomen gaan niet voor niets naar beneden. Als je dit soort zaken negeert VRAAG je om problemen.

    • Gre Luttik schreef:

      Liever geen beledigingen André. Altijd beleefd blijven. Scheldwoorden onderstrepen niet bepaald een bewijsvoering.
      De Den Uylbrug is een voorbeeld van a- synchroniciteit. Gewoon waargenomen. Tsja. Helaas voor je.

      • Jaap Meeuwsen schreef:

        Ach, misschien niet helemaal in nette woorden maar André heeft natuurlijk wel gelijk.
        Of de genoemde a-synchroniteit daar verschil in zal maken durf ik te betwijfelen.
        Het gaat tenslotte om de verkeerslichten, slagbomen die je op jouw rijbaan tegenkomt.
        En rood betekent dan dus even wachten.

  6. Dirk Schoonderbeek schreef:

    Iedereen heeft gelijk. De Zaanbrug is een obstakel, voor het verkeer en voor de scheepvaart. Weg er mee, bruggen zijn uit de vorige eeuwen. Maak tunnels en voet/fietsverkeer.. alle problemen opgelost. Geen dure ingrepen om bruggen zogenaamd veilig te maken meer nodig. En laat Wormer zich beter ontsluiten in Zuidelijke richting.

  7. Het is geen Representatief onderzoek Zaanbrug door Rood Licht Rijden ? Kennelijk wordt het doorrijden óp het Zeebrapad t.o. nr. 63 door min. 60 % weggebruikers ook Electrische Fietsen genegeerd door de Gemeente Zaanstad ? Soms moet men hard rennen om zich in veiligheid te brengen + vaak te te hard rijden o.a. s*avonds en het weekend , vooral in de Zomer nog door de extra Motorrijders, waarvan sommige ruim de 100 decibel overschrijden ? Vooral als je direct aan de Zaanweg woonachtig bent is dat een Oorverdovend Lawaai !!
    Deze klachten zijn bij de Griffie Gemeente Zaanstad al vanaf medio 23 april 2019 bekend. Kan de Gemeente Zaanstad uitleggen waarom deze eerder genoemde feiten niet worden meegenomen ? Het algemeen belang (veiligheid) dienende!.

  8. Dirk Schoonderbeek schreef:

    Er zijn 7 brugebedieners, straks 9, en 15 uitzendkrachten nodig voor de bediening. Denk dat dat jaarlijks veel geld kost. Hoge bruggen zoals de Den Uylbrug en de Prins Claus brug staan heel weinig open. Maar de lagere bruggen geven veel problemen. Het autoverkeer en de scheepvaart groeien nog steeds. Vrees voor files in de bebouwde kom in de toekomst.

  9. Jaap Meeuwsen schreef:

    9 brugbedieners en 15 uitzendkrachten ?
    Waar zitten die dan allemaal ?
    Zullen we die dan maar gewoon weer in de brugwachtershokkies zetten ?
    Alles weer veilig.

    • Voor zover bekend worden de Bruggen in Zaanstad kennelijk op afstand bediend vanuit Heerhugowaard ? Er is al een Brug die alleen via een computer bediening geopend en/of gesloten kan worden . . Maar …:Bij warm weer zet het Brugmetaal uit ,waardoor Bruggen dan weigeren te openen of te sluiten.(ook in Amsterdam) Rest nu nog de vraag : Waarom is er tot op heden geen automatisch Waterkoelings systeem geinstalleerd?, zoals eerder medio 2018-2019 is voorgesteld = raadsel?

  10. Henk Luijt schreef:

    Ik herinner me nog goed hoe de brugwachter z’n huisje uitkwam om je de huid vol te schelden als je door het rode licht fietste. Dan liet je het een volgende keer wel uit je hoofd om dat nog eens te doen. Mensen hebben geen respect voor camera’s, wel voor mensen van vlees en bloed.

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Juist Henk, en nog stukken sneller ook.
      Klein laag bootje ? Brug een beetje omhoog,bootje erdoor en gelijk weer dicht.
      Zie het hier dagelijks bij de Alexanderbrug wanneer er zo’n bootje door moet die er net niet onderdoor kan, na lang wachten gaat eindelijk de brug omhoog, maar dan ook helemaal omhoog, en gaat soms pas weer naar beneden als het scheepje al bijna bij het Coentunnelviaduct is.
      Ondertussen alle wegen vol met auto’s.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *