Schiphol: klimaatneutraal of mega-vervuiler?

vliegbewegingen schiphol 1992 2019 620

Hoe vervuilend is Schiphol? Nauwelijks zegt Schiphol zelf. Heel erg zegt Greenpeace. Volgens onderzoek dat de milieuorganisatie liet doen, stoot de Schipholgroep per jaar 13,6 miljoen ton CO2 uit.

Schiphol zelf stelt dat CO2-uitstoot van het bedrijf gering is (35.000 ton) en ook nog eens gecompenseerd wordt door stroom van windmolens te gebruiken.

Het verschil zit in wat onder ‘Schiphol’ wordt verstaan. Greenpeace onderzoekt de Schipholgroep (inclusief de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Lelystad) en alle activiteiten die daar plaats vinden – inclusief de CO2 van alle getankte kerosine op de vliegvelden van de Schiphol Group.

Schiphol stelt dat niet zij maar anderen die kerosine verkopen en dus alleen de grondactiviteiten van de luchthaven meetellen. In 2018 werd 4.780 miljoen liter kerosine op de luchthavens van de Schipholgroep getankt (taxfree). Greenpeace stelt dat Schiphol ‘ketenverantwoordelijk’ is voor alle uitstoot op de luchthaven.

Die 13,6 miljoen ton is volgens Greenpeace ‘bijna evenveel als de uitstoot van alle Nederlandse auto’s in 2018 bij elkaar.”

KLM

In het Greenpeace-onderzoek dat is verricht door CE Delft is ook de CO2-uitstoot van de KLM meegenomen. Alle (wereldwijde) vluchten van in Nederland geregistreerde luchtvaartmaatschappijen zijn verantwoordelijk voor 13 miljoen ton aan CO2-emissies in 2017. De KLM is verantwoordelijk voor 8,6 miljoen ton CO2-emissies in 2018.

De uitstootcijfers van Schiphol en KLM kunnen niet bij elkaar worden opgeteld omdat er dubbeltellingen zijn (KLM tankt ook op Schiphol).

Lelystad

In 2019 zullen er ook tegen de 500.000 vluchten van en naar Schiphol zijn, net als in 2018. Het aantal vluchten in de eerste vijf maanden van 2019 (199.000) was net zoveel als het aantal in dezelfde maanden van 2018. Meer dan 500.000 is wettelijk niet toegestaan. Schiphol hoopte een deel van de vluchten te verplaatsen naar vliegveld Lelystad maar de opening van die luchthaven die voor april 2020 was voorzien is uitgesteld.

8 Reacties op Schiphol: klimaatneutraal of mega-vervuiler?

  1. Ton Lameijer says:

    Los van de enorme hoeveelheid Co2, wat dacht je van de luchtvervuiling? Vlak voor onze vakantie heb ik onze auto gewassen en deze geparkeerd. De auto werd dus niet gebruikt, maar na terugkomst lag er een ruwe vieze laag op. Na afname met een wittedoek was deze helemaal zwart. Natuurlijk wordt dit niet alleen door vliegtuigen veroorzaakt, maar dat vliegtuigen hier aan mee werken is wel zeker. Als je dan bedenkt dat we dit allemaal inademen, dan is het niet zo vreemd dat we longkanker krijgen, ook als je niet rookt.

  2. Jonathan van der Sluis says:

    Je kunt uitstoot van CO2 helemaal niet compenseren met windmolens. Windmolens nemen geen CO2 op.

  3. H. van der Sloot says:

    Aan alle kanten worden we voor de gek gehouden wat betreft de cijfers. Zo worden de gemiddelden van de dB’s berekend in plaats van gemeten, worden er per kwartaal meer dan 8.000 vluchten niet meegerekend met het totaal van 500.000, worden er in plaats van de 3 toegestane banen op 4 banen tegelijk geland en gestart, en niets van dit alles wordt gecontroleerd. De politici hebben geen idee hoe erg de lobby hen bedriegt en schipholt, alleen het geld telt en de bewoners kunnen stikken. Laten we in de eerstvolgende verkiezingen groen stemmen, en vooral niet op de VVD en de FvD, de grote ontkenners van alle schade die we toebrengen aan ons land door al dat vliegen: pak de auto of de trein voor de vakantie en laat je niet verleiden door mooie plaatjes: kakkerlakken, vieze bacteriën en zonnesteek: dat is wat je oploopt met een vliegvakantie.

  4. Jaap Meeuwsen says:

    Opvallend dat ook nu weer de luchtvaart en de scheepvaart in het nieuwe klimaataccoord niet meegenomen worden.
    En er wordt ook al geen btw geheven op brandstof en tickets.

  5. Jan Nijkamp says:

    “Schiphol stelt dat niet zij maar anderen die kerosine verkopen en dat dus alleen de grondactiviteiten van de luchthaven meetellen. ”

    Dat is wel een heel bizarre argumentatie.

    Maar in 2021 mogen ze weer groeien:

    https://nos.nl/artikel/2292018-kabinet-schiphol-mag-in-2021-weer-gaan-groeien.html

  6. Jaap Meeuwsen says:

    Ja, ze weten het leuk te vertellen.
    Schiphol zelf heb je ook niet zo’n last van, dat gebouw vliegt niet over onze hoofden.
    Greenpaece heeft het ook duidelijk over de Schiphol ” groep “.
    Het grote geld gaat zoals gewoonlijk toch wel weer winnen.
    Na 2021 mag het aantal vliegbewegingen weer wat groeien boven 500.000 p.j.
    Maar aan de andere kant, wie maken gebruik van die vliegtuigen ?
    Wij allemaal toch ? Nou ja, ik niet, durf niet te vliegen, maar toch.

  7. Ruud. Hartog says:

    Meneer Lameijer.
    Als u uw auto niet gebruikt heeft tijdens uw vakantie, met welk transportmiddel bent u dan wel op vakantie geweest?

    Uiteraard NIET met een vliegtuig neem ik aan.

  8. hans van loo says:

    Klimaatneutraal.Bestaat dat?

    Het Klimaataccoord kent waarschijnlijk hele opmerkelijke toekomstige vrijstellingen,in dit geval “Schiphol”. Je zou er bijna wat van gaan denken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>