Net voor de start van het Monetjaar ‘Door de Ogen van Monet’ is er weer een voltallig bestuur.

Els Bakker, kunsthistorica en voormalig directeur van Stichting Broedplaats aan de Zaan, heeft de ‘voorzitterskwast’ van de stichting overgenomen, samen met penningmeester Guus van Wifferen en secretaris Ursulien van Berge-Bakkum.

Guus van Wifferen komt oorspronkelijk uit Heino en heeft veertig jaar gewerkt in verschillende functies bij financiële dienstverleners. Met de opgedane kennis draagt hij bij om de Stichting Monet een financieel gezonde toekomst te geven.

Ursulien van Berge-Bakkum was tijdens haar lange carrière in het onderwijs actief betrokken bij het cultuurmenu van Zaanstad. Als vrijwilliger werkt ze nu bij verschillende Zaanse culturele instellingen, o.a. het Zaans Museum, de Zaansche Molen, Historisch Zaandam en het atelier. Naast het secretariaat, is zij verantwoordelijk voor het educatieve programma van het MonetAtelier. 

Els is vennoot van ‘Bureau op het Plein’ en gefascineerd door cultuurhistorisch onderzoek naar stad en landschap. Ontstaan, groei, sporen van vroeger en veranderingen. Als ze naar het Zaanse werk van Monet staat, ervaart ze dat ondanks de veranderingen in de laatste 150 jaar, de schilderijen nog steeds leesbaar zijn, maar ook dat de plekken die Monet op het doek heeft gezet, zijn aan te wijzen of direct herkenbaar zijn. 

Vanuit haar werk: Het onderzoek naar stad en landschap beschrijft onze voorzitter Els Bakker het voorbeeld van het Blauwe Huis.

‘Monet koos er niet voor de bakstenen voorgevel te schilderen, maar juist de zijgevel en de schutting. Het blauw spat van het schilderij af. Door onderzoek kon de juiste kleur vastgesteld worden. Hierdoor staat het huis weer volop in de belangstelling. Door de oude blauwe kleur komt een deel van het Zaandamse verleden opnieuw tot leven. 

Monet heeft maar kort in Zaandam gewoond, maar zijn schilderijen en de sporen ervan, vertellen een verhaal. Dat heeft er onder andere voor gezorgd dat in het Zaans Museum een echte Monet hangt. Een paar inwoners van Zaandam hebben dit verhaal op de kaart gezet. Daarom werkt zij vanuit het Bureau op het Plein zoveel mogelijk samen met gebruikers van een plein, straat, buurt, dorp of gemeente: bewoners, ondernemers, historische verenigingen, culturele instellingen en gemeentebestuur. Dat kan wel eens ‘knarsen’, maar het levert heel veel op. Er komt zoveel kennis en kunde samen, dat het een rijke opbrengst geeft.’  

Bij de vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor de Stichting herkent het bestuur de kennis en kunde. Zij voelen zich soms een ‘Monetgroentje’. Ze hebben nog veel te leren over Monets tijd in de Zaanstreek en de daar gemaakte schilderijen.

Tijdens de borrel met de vrijwilligers op het terras van het Zaantheater was er uitgebreid gelegenheid om elkaar te ontmoeten. De stemming zat er goed in, de vrijwilligers wilden weer aan de slag met rondleidingen en alle andere activiteiten die ze bedacht hadden voor het Monetjaar en die noodgedwongen op de plank lagen. Bovendien was het fijn om elkaar weer te zien en echt te spreken. 

Voor Els en de andere bestuursleden is het bijzonder om juist in het Monetjaar te beginnen. De opening was een feest. Het is fijn dat de deuren weer letterlijk open kunnen. De rondleidingen gaan alweer van start. De mini-expositie van Daniëlle van der Erve, met een mooi raakvlak met het werk van Monet, trekt bezoekers. Het schilderevent ‘En plein air’ vond plaats op twee zomerse zaterdagen.

We hebben er allemaal zin in, de vrijwilligers en het bestuur. De eerste toeristen hebben de weg naar het atelier al gevonden. De ‘founding fathers’ van de Stichting: Jacob Reitsma, Bas Husslage en Martijn Couwenhoven kunnen zien dat de doelstelling vorm begint te krijgen. 

“Monet wordt op de kaart gezet in Zaandam en Zaandam wordt op de kaart gezet door Monet”.

Daar zullen we samen hard voor blijven werken.