Verbinding A8-A9: “Gereed 1983”

Waarschijnlijk is het 40-jarig jubileum van “denken over de verbinding A8-A9” al gepasseerd. (Update: waarschijnlijk wel 60 jaar.)

Eén van onze lezers stuurde een scan van een Falk-kaart, daterend van eind jaren zeventig, waar de verbindingsweg al is ingetekend. (Update: we hebben nu ook een kaart uit de jaren vijftig met de weg erop.)

“Gereed 1983” staat er optimistisch bij. De gedroomde verbindingsweg kruist de Dorpsstraat tussen een volkstuinencomplex en de velden van SVA.

In werkelijkheid is de weg verder dan ooit, er zijn nog diverse opties in onderzoek. Bekijk ons hele dossier over de A8-A9 verbindingsweg hier.

a8-a9-1983

Eén van onze ‘buitenlandse’ lezers, VVD-raadslid Serge Ferraro uit Beverwijk, meldt dat de plannen er al eind jaren vijftig werden ontwikkeld.

De VVD is overigens voor zo’n verbinding (foto van Twitter).

vvd-a8-a9

5 Reacties op Verbinding A8-A9: “Gereed 1983”

  1. Bart schreef:

    U bedoeld waarschijnlijk een Falk kaart, de Falkland eilanden liggen bij Argentinie.

  2. De Orkaan schreef:

    Klopt, de kaarten van de Firma Falkplan worden onder de naam Falk op de markt gebracht. We hebben het aangepast.

  3. Huibert Latenstein schreef:

    Dit zijn eindeloze procedures. In de jaren 70 woonde ik in Maassluis. Vele vele jaren is geouwehoerd over de verlenning van de A4 door Midden Delfland. Van de zomer ben ik er een keer overgereden. De Blankenburgertunnel tussen Vlaardingen en Maassluis naar Rozenburg tijdens mijn schooltijd werd er al over gesproken. Bij Rutte 2 zou die hoogst noodzakelijke tunnel er komen door de PvdA wegbezuinigd. In Zaanstad hebben we de Guisweg. Een aantal jaren geleden werden deze plannen weer geschrapt voor de ontwikkeling Zaandam-Zuid. Er is nog steeds geen Ikea maar een verkeersinfarct met veel meer treinen dreigt bij de Guisweg.

  4. Paul schreef:

    Het is heeeeeeeel jammer dat ze destijds het niet gelijk doorgetrokken hebben. Dan was er veel minder gedoe geweest – want er is nu het nodige al volgebouwd. En eigenlijk moet het gewoon verder doorgetrokken worden, zodat Uitgeest een beetje uit de wind gaat blijven met al het verkeer.
    En gewoon een nieuw traject neerleggen, niet de zoveelste provinciale weg ombouwen naar snelweg, of weer terugbouwen naar een stadsweg (Wormerveer bijvoorbeeld).

    Wat dat aangaat is vooruit kijken kennelijk te ingewikkeld voor degenen die er over gaan. volbouwen zijn ze goed in, dat wel. Infrastructuur gelijk erop aanpassen is kennelijk veel te moeilijk. Met de ombouw van de Vincent van Gogh weg had er een kans geweest voor ondertunneling en ontsluiting van Westenwatering bijvoorbeeld. Want over het spoor heen gaan is te ingewikkeld, er onderdoor zou nog kunnen.
    Bij de Guisweg lukt dat zo mogelijk nog slechter.

    Eigenlijk zou het spoor gewoon ondertunneld moeten worden. Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal geworden, omdat eigenlijk alles is ingebouwd en volgebouwd.
    En je moet onder de A8 door. Dat is ook niet zo makkelijk. Toch zou een deels verzonken bak met het spoor al een hoop moeilijkheden met overbruggen een stuk simpeler kunnen maken.

    Een soort monorail-achtige constructie zou ook nog kunnen. Dus een bak op bogen. Die kan in theorie over het huidige spoor heen gebouwd worden. Met hele dikke bogen, vanwege het staal van Tata. Ook een paar nieuwe stations nodig, dat dan weer wel. En die A8 die weer in de weg zit. Daar overheen wordt wellicht wat erg hoog.
    Maar ja, in zo’n plaatje moet prorail/ns ook willen meewerken. Ik vrees het ergste.

  5. Nico schreef:

    Maakt niet zo veel uit dat het plan a8 -a9 bij de kamer van koophandel in zaandam daterende 1964 op zolder lag . En dat wij ons huis kochten wij verplicht werden bij de gemeente ons te verdiepen in deze weg en bij de notaris werd dat vastgelegd .
    Wat wel uitmaakt is dat je als gemeente vele woningen gaat plannen alvorens verzuimd ,ontsluitingen aan te leggen hetgeen wel toegezegd was , en al afwachtende worden we nu dageleijks opgescheept met files voor de deur , en dan denk ik “dat vinden die nieuwe bewoners toch ook niet geweldig ” moeten we dan niet heel snel de handen ineenslaan en de gemeente zien te bewegen deze nieuwe wijken te ontsluiten .
    En hoe zou dat dan moeten .
    Los van de a8-a9 verbinding , zou je kunnen verzinnen maak op de voorhand alvast de aan en afvoerweg naar de toekomstige snelweg gereed en sluit die twee kort , met andere woorden maak een ontsluiting seandelft , naar de communicatie weg , dan hebben we alvast iets

Laat een reactie achter op Bart Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *