De Vervoerregio Amsterdam wil een OV-‘systeemsprong’ maken en onderzoeken hoe meer bussen, gelede bussen, snelle bussen, vrije baan-bussen, trams en metro ingezet kunnen worden om capaciteit van de verbinding tussen Zaanstad en Amsterdam op peil te houden.

Want de nood is hoog, zelfs 30 gelede bussen per uur op de ZaanIJ-corridor is tussen 2026 en 2028 niet meer toereikend volgens een recente presentatie van de Vervoerregio.

De huidige cijfers geven echter geen aanleiding tot paniek. Op de drukste tijden in de ochtendspits is de gemiddelde bezettingsgraad van de bussen op de Zaanlijn 79 procent, in de avondspits 65 procent. Van Zaandam naar Amsterdam rijden nu 22 bussen per uur in de spits, dat kunnen er maximaal 30 (gelede, dus veel grotere exemplaren) worden in 2040.

Vanwaar dan de paniek? Dat komt door de prognoses. De blauwe en oranje lijnen schieten omhoog in de grafiek. Maar wat zijn dat eigenlijk voor cijfers? Onder het plaatje verklappen we het.

De cijfers in de grafiek voorspellen bij de ‘maximale variant’ ruim vier maal zoveel reizigers in 2040 als in 2020. Wordt Zaanstad vier keer zo groot?

De Vervoerregio baseert zich op het aantal inwoners en de hoeveelheid woningen in Zaanstad, in 2020 gaat dat om 161.100 inwoners volgens de Vervoerregio. Op de website van Zaanstad zelf staat dat er 156.780 inwoners in 2020 waren (5.000 minder dus).

In 2040 heeft Zaanstad 200.000 à 235.000 inwoners volgens de Vervoerregio. Dat eerste getal is de ambitie van Zaanstad. Een weinig realistisch aantal: de groei zou de komende 20 jaar dan gemiddeld 1,3 procent moeten zijn. Maar over de afgelopen 5 jaar was dat maar 0,6 procent – als Zaanstad zo doorgroeit komt het op 175.000 uit.

Waar de 235.000 inwoners in 2040 vandaan komen is een raadsel, maar zelfs als het zou kloppen (wat dus niet het geval is), is dat maar een toename van 50 procent. Maar waarom zitten er dan vier keer zoveel mensen in de bus?