Eigenlijk was er maar één echte voorstander van het nieuwe Guiswegplan en dat was de VVD. Raadslid Casper Davelaar vond het ‘fantastisch’ voor fietsers, treinreizigers, automobilisten, sporters, het landschap, het milieu en de verkeersveiligheid: “het is een project waar iedereen wint.” Alle andere fracties voelden zich in meer of mindere mate verliezer.

Ondanks die bezwaren zeilde het voorstel van wethouder Gerard Slegers (CDA) probleemloos door de raad. Alle amendementen en moties werden verworpen. Het voorstel werd aangenomen met steun van VVD, POV, PvdA, GL, PVV en CDA. Tegen waren D66, DZ, DENK, ROSA, SP, PvdD en CU.

Het was “een goede oplossing maar niet de beste” aldus Jaap Keijser (POV), een ‘sub-optimaal voorstel’ volgens Melchior Mattens (PvdD) en een ‘dan-moet-het maar-zo’-alternatief (Hans Kuyper, ROSA). Anna de Groot (SP): “het leidt tot natuurvernietiging en een verkeersinfarct.” “De meest ideale oplossing wordt gezien als te duur” volgens Orlando Hellings van DENK. Peter van Haasen (PVV): “een verdiept spoor is de ideale oplossing, maar dit is een goed alternatief.” Marc Wit (CDA) vond opnieuw allerlei onderzoeken doen een herhaling van zetten: “De trein moet verder, dit is een gepasseerd station. Wij kiezen voor dit voorkeursalternatief.” Marianne de Boer (DZ) vond het gewoon een heel slecht voorstel en noemde het bizar dat ondanks alle bezwaren er toch een meerderheid was: “in welke rare film zijn we terecht gekomen?”

Geen verdiept spoor

Het plan is dat de spoorwegovergang bij de Guisweg wordt afgesloten. Auto’s moeten voortaan via een tunnel naast het A8-viaduct naar de Provincialeweg. De op- en afrit bij dat viaduct worden afgesloten. De A8 krijgt nieuwe op- en afritten ter hoogte van het politiebureau. Fietsers krijgen een tunnel bij de Guisweg onder het spoor.

Eigenlijk vond iedereen (behalve de VVD dus) een verdiept spoor beter. Marianne de Boer (DZ): “het verdiepte spoor is nooit goed en zorgvuldig onderzocht. Er is geen MKBA [maatschappelijke kosten-batenanalyse] gemaakt voor de 800 meter tussen station Zaanse Schans en Koog Zaandijk. Er is grote weerstand van bewoners en ondernemers tegen het schrappen van afslag 2 bij Koog a/d Zaan.” Flip Hoedemaeker (D66): “Eigenlijk wil iedereen een verdiept spoor.”

De PvdA was toch voor volgens Geert Rijken omdat het meer veiligheid voor fietsers en automobilisten opleverde en het hoogfrequente spoor (HFS) mogelijk maakte (50 procent meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam). Natascha Stroo (GL): “GL omarmt dit voorkeursalternatief. Het argument van het HFS is doorslaggevend.”

ADC-toets

Zelfs nu deze variant is aangenomen, is het niet zeker of het door kan gaan. Dat komt door stikstof. Bij de bouw komt stikstof vrij en dan is er een zogenaamde ADC-toets nodig. Daarbij moet bewezen worden dat er geen alternatieven (A) zijn en dat er sprake is van dwingende redenen van groot openbaar belang (D). Als dat aangetoond is, kunnen ‘compenserende maatregelen’ (C) worden genomen. Dat betekent dat er ergens anders minder stikstof moet worden uitgestoten.

Flip Hoedemaeker (D66): “Kan het project eigenlijk wel gerealiseerd worden? Wij zien grote problemen bij het doorkomen van de ADC-toets.” Melchior Mattens (PvdD): “het is een reëel risico dat dit project niet door de ADC-toets heen komt. Dit project heeft enorme risico’s. Hanneke Veurink (CU): “Doel en onvermijdelijkheid moeten duidelijk zijn, maar dat zijn ze niet. ADC-toets zeer onzeker.”

Wethouder Slegers maakte zich geen zorgen: “Ik heb geen glazen bol, we maken een hele goede kans om die ADC-toets door te komen.” Over de bezwaren uit de buurt was hij kort: “er was een geweldig participatietraject met alle stakeholders.”

Dit schreef De Orkaan al over het Guisweg-project.

Terugkijken? Scroll door naar 1 uur en 55 minuten als het debat begint.