Burgemeester Hamming stuurde een uitgebreid overzicht aan de gemeenteraad met ‘afgehandelde’ en ‘openstaande’ moties en toezeggingen. Een goed idee: beloofd is beloofd.

Wij zochten in de ‘openstaande’ de voorgang van de invoering va de JA/JA-sticker. Niet gevonden. In de ‘afgehandelde’ dan? Ja, daar stond-ie. Maar… die is dus niet afgehandeld volgens ons…

Wat staat daar?

“Over een half jaar voert Zaanstad de ja-ja sticker in. Wie ongeadresseerde reclamepost wil blijven ontvangen, moet dan zo’n sticker op de brievenbus plakken. In brievenbussen zonder sticker worden alleen nieuwsbladen bezorgd. Wie ook die niet wil hebben, kan een nee-nee sticker bevestigen.”

En dat ‘over een half jaar’ is gerekend vanaf januari. In juli dus. Wethouder Wessel Breuness (GL) schreef het ook nog eens in een Raadsinformatiebrief: “In werking treden nieuw beleid vanaf besluitvorming medio 2020”. Dat is al fors later dan in de motie werd gevraagd (1 januari 2019) maar dat kwam door wat juridische problemen die inmiddels al een tijdje zijn opgelost.

Zaanstad moest eerst de Afvalstoffenverordening aanpassen, dat zou in het eerste kwartaal van 2020 gebeuren. Ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) moet worden aangepast. Vanaf het moment van vaststellen van de verordening is er een overgangsperiode van 3 tot 6 maanden voordat het verbod van kracht wordt. Pas daarna zijn de stickers beschikbaar.

Volgens ons is dat allemaal niet gebeurd. Dat kan natuurlijk, vertraging is menselijk. Maar waarom staat het dan bij de ‘afgehandelde’ moties als het niet afgehandeld is?

Bij de gemeente is geïnformeerd naar de vorderingen. Daar gaan ze het uitzoeken en zodra daar meer over bekend is, komen we met een update.

UPDATE: Invoering 2021, Nee/Nee blijft.

Nee/Nee verdwenen?

O ja, in de brief van Breunesse staat ook nog het volgende:

Wij hebben er lang naar zitten te staren maar komen er niet uit:

  • Ja – Nee verandert niet (wel huis-aan-huisbladen, geen reclame)
  • Nee – Nee wordt Ja – Ja (dus als je vroeger niks kreeg krijg je nu alles)
  • Geen sticker betekent nu: geen reclame (wel huis-aan-huisbladen)

Dus in alle gevallen krijg je nu huis-aan-huisbladen, daar is de Nee-optie vervallen.

Wij willen eigenlijk zo’n sticker als boven, maar die bestaat dus niet meer in de nieuwe situatie. (zie update)