1 april

Tot het eind van het afgelopen kwartaal had Zaanstad de tijd om een “permanente, kostenbewuste en duurzame” oplossing voor het fietsverkeer op de Wilhelminabrug te vinden.

Op de valreep is die oplossing aangedragen door bureau Welraat (“uw oplossing is ons rapport”) die dat in overleg* met de Fietsersbond Zaanstreek heeft gedaan.

De gevonden oplossing is dat de roadblocks blijven staan waar ze staan, het fietspad blijft afgesloten en fietsers kunnen over het weggedeelte van de auto’s rijden. De motivatie:

“Na uitgebreide analyse van de verkeersstromen en ongevallencijfers blijkt dat dat laatste percentage onder een acceptabel niveau is gebleven gedurende de laatste maanden. Wij krijgen sterk de indruk dat weggebruikers gewend zijn geraakt aan de nieuwe situatie. Alternatieven oplossingen zoals een bredere – afgeschaafde – fietsstrook, het verwijderen van de betonrand of het invoeren van een ‘fietsstraat’ zijn aanzienlijk duurder en daarom niet werkbaar. Bovendien moeten weggebruikers daar ook weer aan wennen.”

Wethouder Slegers toonde zich ingenomen met het resultaat:

“Het duurde even, maar dan heb je ook wat. We zijn blij dat we vanaf 2015 alle goede raad in de wind hebben geslagen, anders hadden we nu niet zo’n creatieve en goedkope oplossing gehad.”

Zaanstad zal de roadblocks wel een ander kleurtje geven, “we zijn niet alleen een fietsvriendelijke en creatieve gemeente, we zijn ook ‘inclusief’ en zijn nu de eerste regenboogblock-gemeente van Nederland.”

Slegers en zijn collega Rita Noordzij zullen om 11.00 uur op feestelijke wijze coronaproof langs de roadblocks fietsen.

* De Fietserbond bevestigt dat er overleg is geweest: “Welraat heeft ons gebeld en gezegd dat dit hun oplossing was, wij hebben meteen gezegd dat we het er niet meer eens zijn, formeel gesproken is daar dus sprake geweest van overleg. Maar we zijn helemaal klaar met dit soort schijn-participatie, de volgende keer nemen we mooi de telefoon niet meer op.”