Zaanboot en Zaanhopper: kosten? passagiers? dienstverlening?

GroenLinks en ROSA zijn niet tevreden over de Zaanboot en de Zaanhopper: te vaak uit de vaart, een koffiejuffrouw die kleding verkoopt en onduidelijkheid over het aantal passagiers en de kosten voor Zaanstad.

De Zaanboot onderhoudt de  bootverbinding tussen Amsterdam en Zaanstad, de Zaanhopper vaart alleen op de Zaan (Wormerveer – Zaanse Schans – Zaandam Centrum).

Romkje Mathkor (GroenLinks) en Hans Kuyper (ROSA) stellen dat:

“met name de Zaanboot de gemaakte afspraken niet zou nakomen; zij varen met storingsgevoelig materieel en hebben in het algemeen niet de uitstraling die we van een verbinding met Amsterdam mogen verwachten (de koffiejuffrouw is een kledingzaak aan boord begonnen).”

Rederij Wolfrat, die de Zaanboot exploiteert, exploiteert ook Varen op de Zaan, waar de Zaanhopper onder valt. De Zaanhopper ondervindt nadelige gevolgen van de haperende dienstverlening van de Zaanboot volgens Mathkor en Kuyper.

GroenLinks en ROSA willen graag weten hoeveel passagiers gebruik gemaakt hebben van de Zaanboot en de Zaanhopper en ze ontvangen graag:

Een overzicht van de subsidiebedragen en algemene middelen die gemoeid zijn geweest met het in de vaart houden van de Zaanboot en de Zaanhopper en van de andere geldbronnen voor de Zaanboot en de Zaanhopper.

Ook zagen ze graag het overzicht van de klachten over de Zaanboot en de incidenten die zich het afgelopen jaar met deze dienst hebben voorgedaan.

Als er iets mis gaat, wat zijn dan de sancties “voor een rederij die contractueel vastgelegde verplichtingen niet nakomt?” vragen GroenLinks en ROSA daarnaast. En als er sancties zijn, zijn deze in het afgelopen jaar ook opgelegd?

9 Reacties op Zaanboot en Zaanhopper: kosten? passagiers? dienstverlening?

  1. Leo schreef:

    Het idee van een bootverbinding tussen Zaandam en Amsterdam is top! Ook een verbinding op de zaan is top! Maar om er achter te komen waar je op kan stappen en hoe laat ze varen dat is bij niet mogelijk!!! Laat staan dat je hier als toerist gebruik van wil maken.

  2. J Dolsma schreef:

    De boot verbinding vind ik geweldig en geniet er regelmatig van, maar de boot die nu vaart is benedendeks armoedig en dan die twedehands kleding is helemaal een afknapper.

  3. Mies schreef:

    Beide leuke vaartochten alleen is de prijs van de zaanhopper in verglijking met de zaanboot absurd hoog. 6 euro pp enkele reis. Met gezin heen en weer, z’dam-w’veer, is 60 euro!!!
    Voor de touristen is de prijs helemaal onduidelijk maar die laten ze eerst instappen en tijdens het varen horen ze de prijs.

  4. Hoster schreef:

    Verkeerd materieel en slechte marketing. Doorgaan op deze manier is slecht voor imago van de stad. Het moet veel professioneler. Wij krijgen ontzettend veel gasten die zowel amsterdam als zaanse schans op 1 dag willen zien. Door de onzichtbaarheid van deze onduidelijke dienstverlening adviseer ik ze met de trein te gaan of fiets. Het feit dat de boot ook niet naar voren komt als alternatief vervoermiddel op ov9292 of vergelijkbare buitenlandse sites zegt genoeg.

  5. Erik Esteie schreef:

    Wat mij verbaasd is dat ik helemaal niks lees over de boot verbinding met Alkmaar?

    Verder heb ik een aantal gebruik gemaakt van de verbinding Zaandam/Amsterdam en dit was tot volle tevredenheid, de fiets kon gratis mee

    Ik heb helemaal niks gemerkt van een slecht imago en iedereen aan boord was vriendelijk en behulpzaam

    Oke, het was niet helemaal duidelijk hoe laat de boot aan zou komen/zou vertrekken vanaf het Zaantheater maar na een telefoontje was alles duidelijk, er was wat vertraging doordat de boot door de oude sluis moest, en dat kost tijd

  6. Jessica schreef:

    De bootverbinding is fantastisch maar website slecht en eigenlijk alles is heel onduidelijk. Niet goed gekoppeld met Yada Yada (wanneer precies laatste boot terug?). Voor toeristen helemaal niet te begrijpen. INFORMATIE!! Bekendheid, duidelijk beeld van opstapplaatsen, tijden etc.

  7. Marinus schreef:

    Er wordt weer een hoop gezwetst.
    Ik heb meerdere malen meegevaren op beide schepen en slechts éénmaal stond ik op de steiger van het Hembrugterrein en was de boot al vertrokken:bij aankomst bij deze steiger zagen ze niemand staan en vertrokken te vroeg om eventueel oponthoud bij de sluis en spoorbrug te compenseren; ze hebben hiervoor excuus aangeboden en het goed gemaakt.
    Ze leggen ook bij haltes aan, waar ze dat niet hoeven te doen om passagiers op te pikken die de dienstregeling niet helemaal begrepen: deze is inderdaad nogal ingewikkeld en vereist het nodige puzzelwerk, maar ik heb geconstateerd dat deze bij alle haltes aanwezig zijn en ook op internet zijn te vinden; de dienstregeling wat inzichtelijker maken en ruimte creëren voor eventuele vertraging bij sluis en spoorbrug is een verbeterpunt.De prijs staat trouwens gewoon op de dienstregeling aangegeven, maar ik kan me voorstellen dat dat voor een buitenlandse toerist niet eenvoudig valt te begrijpen.
    Dat het benedendeks armoedig zou zijn: wat verwacht men eigenlijk van een veerdienst; het is geen cruiseschip.
    Er wordt beweerd dat de schepen regelmatig uitvallen: ik heb dat nog nooit mee gemaakt, maar er is niets vreemds aan dat er zich bij een technisch instrument wel eens een mankement voordoet.
    Ook zou er gesjoemeld worden met passagiersaantallen: dat zou nogal stom zijn, want op het Noordzeekanaal moeten ze – in verband met veiligheidsvoorschriften – melden hoeveel passagiers er aan boord zijn.
    Er zouden ontzettend veel gasten zijn die zowel Amsterdam als de Schans op een dag willen zien: wel, dat kan met gemak met deze veerdienst, maar dat de boot er een kleine 2 uur over doet, daar kan die boot niets aan doen.

  8. Linda Langenberg schreef:

    Wat zijn de tijden van de zaanhopper

  9. Age de Jong schreef:

    Linda, even googlen en je weet het.

    https://www.zaanferry.com/dienstregeling/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *