Gerard Slegers, verkeerswethouder van Zaanstad en bestuurder bij de Vervoerregio Amsterdam waar Oostzaan, Wormerland en Zaanstad onder vallen, pleit met ruim 40 andere verkeerswethouders voor verbod van de verkoop van opvoersetjes voor fatbikes en het instellen van een minimumleeftijd voor het gebruik van e-bikes, waaronder fatbikes.

“De verkeersveiligheid kan niet langer wachten” aldus Slegers en zijn collega’s: “Opgevoerde e-bikes, en dan vooral de variant met dikke banden (fatbikes), veroorzaken door het grote verschil in snelheid ten opzichte van andere gebruikers, veel overlast en gevaar op straat, ze zijn een gevaar op het fietspad.”

De wethouders pleiten bij minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat voor een verbod op opvoersetjes: “hoewel het gebruik van opgevoerde e-bikes op de openbare weg verboden is, is het opvoeren zelf niet verboden en worden opvoersets en opvoerapps in winkels en online massaal verkocht.”

Urgent

Het probleem is volgens de wethouders dat de bestuurders die vaak jonger dan 16 zijn, zonder rijbewijs rijden, geen helm dragen en niet verzekerd zijn als er een ongeluk gebeurt: “de situatie op straat is urgent en er is nu actie nodig. De politie start binnenkort handhaving met nieuwe rollerbanken, maar er is meer nodig dan dat.”

Met die laatste opmerking raken de wethouders een teer punt. De politie schijnt dus ‘binnenkort’ iets extra’s te gaan doen. Maar uit de opsomming daarboven blijkt dat de politie allang iets kan doen, wie harder dan 25 km op een opgevoerde fatbike zonder helm en rijbewijs onverzekerd rondrijdt is al strafbaar. Totaal kan dat oplopen tot boetes van meer dan € 1.000. Op een rijtje:

  • onverzekerd rijden: € 380 à € 440 boete
  • zonder rijbewijs rijden: boete van €260 (gehalveerd als je minderjarig bent)
  • zonder helm: € 100 boete (ook voor passagier)
  • opgevoerde bromfiets (wat dat is de opgevoerde fatbike): van € 60 euro tot € 250 boete
  • bij de derde keer kan de fatbike in beslag worden genomen

Kassa

Bedrijven die fatbikes opvoeren kunnen overigens ook een forse boete krijgen, die kan oplopen tot € 15.000. Uit een steekproef van het tv-programma Kassa bleek eerder dat meer de helft van de verkopers bereid was een fatbike op te voeren en van een gashendel te voorzien. Voor het gebruik van fatbikes werd eerder dit jaar ook gewaarschuwd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Veel verzekeringsmaatschappijen weigeren fatbikes omdat ze zo vaak gestolen worden.

We hebben bij Zaanstad geïnformeerd of de gemeente zelf de politie heeft aangestuurd om te handhaven. De politie stelt in een reactie dat de controles wel zijn geïntensiveerd en dat er actie wordt ondernomen als een illegale zaken zoals een gashendel worden aangetroffen.

UPDATE: de politie laat in een latere reactie weten dat het bekeuren van fatbikes in de Zaanstreek ‘geen prioriteit’ heeft.

Handhaven

In een motie vragen vanavond Natascha Stroo (GroenLinks), Jos Kerkhoven (Democratisch Zaanstad), Geert Rijken (PvdA), Casper Davelaar (VVD), Menno de Haas (ROSA), Anna de Groot (SP) en Hanneke Veurink (ChristenUnie) aan B&W om “strenger te handhaven op opgevoerde fatbikes op de openbare weg” en “een voorlichtingscampagne op te starten over de gevaren van het opvoeren van een fatbike.”

De vraag of er onverzekerde minderjarige ongehelmde opgevoerde en rijbewijsloze fatbikers rondrijden in de Zaanstreek kan snel en eenvoudig worden beantwoord: Ja, het wemelt ervan. En gebeuren er ook ongelukken in de Zaanstreek? Ook dat kan bevestigend worden beantwoord:

Door Piet Bakker. Bron: brief verkeerswethouders aan minister Harbers, motie Fatbikes, online informatie over verkeersboetes, contact met politie Noord-Holland, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.