Fietsen Gedempte Gracht en Rustenburg: dweilen met kraan open?

Waarschuwingen en ‘verwijderstickers’ hebben weinig effect op mensen die hun fiets parkeren op het Rustenburg en de kop van de Gedempte Gracht in Zaandam.

Vorige week haalde de gemeente 30 verkeerd gestalde fietsen weg. Er werden 98 bekeuringen uitgedeeld. De eigenaren lieten dat niet ongestoord gebeuren. Er werden 40 agressie-incidenten tegen handhavers gemeld.

De stallingen bij het Rustenburg zijn voor maximaal 4 uur parkeren. Daarnaast wordt er buiten de rekken geparkeerd (omdat die vol zijn). Op de kop van de Gedempte Gracht mag je helemaal niet parkeren met je fiets.

Na een week is er geen vooruitgang te bespeuren, de kop van Gedempte Gracht staat vol fietsen (boven) en de rekken bij het Rustenbrug staan vol, geen enkele fiets heeft een ‘verwijdersticker’. Ook buiten de stallingen wordt er volop geparkeerd (foto onder). Burgemeester Hamming:

“We zijn al lang bezig mensen erop te wijzen dat ze hun fietsen in de rekken moeten plaatsen of in een van de overdekte fietsenstallingen. Maar waarschuwen alleen werkt blijkbaar niet. Daarom zijn we nu ook begonnen met bekeuren.”

Aanpakken dus! Wanneer hebben we dat meer gehoord? Twee jaar geleden, in augustus 2016, toen werd de kop van de Gedempte Gracht ook al schoongeveegd. Zonder blijvend succes.

Als oplossing presenteerde Zaanstad het ‘Tweede Zaanse Fietsenpakhuis‘ dat eind 2017 (!) af zou moeten zijn. Niet helemaal gelukt.

De fietsenstalling onder de Beatrixburg is alleen ’s avonds en ’s nachts in het weekend open. De Dam is trouwens wel fietsvrij (van geparkeerde fietsen althans, rijdende exemplaren worden volop aangetroffen).

Waarom forenzen die fiets op het Rustenburg parkeren is wel duidelijk: fietsparkeren is voor treinreizigers niet echt jofel geregeld bij station Zaandam. (O ja, wat wij niet zo fijn vinden, is het fietsen op de Gedempte Gracht.)

4 reacties op Fietsen Gedempte Gracht en Rustenburg: dweilen met kraan open?

  1. Trudy Den Herder schreef:

    Voor auto’s doet men meer zijn best denk ik, hele parkeerflats. Voor iemand die zijn eigen kracht gebruikt en niet vervuilt zou men beter moeten zorgen. Als inwoner van Krommenie fiets ik naar Zaandam, voor BV het stadhuis, ik had ook liever gezien dat we het stadhuis nog in Krommenie hadden. Dan ben je op mijn leeftijd best wel even moe, zeker met warm weer, of gladde fietspaden ( zelden gestrooid ) als er dan ook geen plekje is waar je je fiets kunt stallen wat moet je dan? ook is het zo dat als je iets koopt en op je fiets vervoerd en dan ook nog veel moet lopen, dan gaat het al op een triatlon lijken, zwemmen doe je met deze hitte al in je eigen kleding. En wat als je ook nog kinderen op je fiets meeneemt? Had ergens opgevangen dat Zaanstad een fietsstad wil worden, nou dan heb ik nog heel wat tips. Dat fietsertje pesten hangt me zo de stropt uit. Zaanstad wees aardig voor je goedbedoelde burger en trek niet altijd de auto voor. Zeker nu de treinen niet rijden en de bussen vol zitten en bloedheet zijn, zou men goed moeten nadenken voor men fietsen zomaar weghaalt.( komen de bedenkers van deze plannen wel eens in de echte wereld ) De oplossing ligt bij de gemeente zelf, meer voorzieningen voor de fietsers en niet zo ver van de winkels en stadhuis en andere voorzieningen, wees eens creatief gemeente!

  2. Sjoerd Klarenbeek schreef:

    Agressie tegen handhavers mogen we nooit accepteren. Dat regels gehandhaafd worden lijkt me normaal. Ben je het niet met de regels eens (en dat kan ik me best voorstellen) wend je dan op een beschaafde manier tot degenen die daar wat aan kunnen doen, bijvoorbeeld het raadslid waar je op hebt gestemd, of de wethouder. En houd de kwestie in gedachten bij het bepalen van je stem tijdens de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

    • Trudy Den Herder schreef:

      Nou het is niet zo makkelijk om iets gedaan te krijgen in Zaanstad heb ik zelf ondervonden, ben het eens dat je handhavers met rust moet laten en netjes moet behandelen, maar soms klopt er weinig van de regels, ik denk dan wel eens, regel is bedacht achter een bureau, door iemand met weinig kennis van zaken. Mijn ervaring: als je als goed willende burger, eerst een wethouder een brief schrijft met je zorgen en niks hoort, dan de gemeente schrijft en na een jaar niks hoort, en het daarvoor zelf al hebt geprobeerd bij de bron, dan zit je met je handen in het haar. Zeker deze week dat het geen treinen gaan, mogen ze wel milder zijn en de burger helpen en niet tegenwerken. Als de gemeente zorgt voor een goede oplossing en voldoende plaatsen voor fietsen, dan vind ik haal dan die fietsen maar weg, want is erg lastig voor mensen in een rolstoel of visueel gehandicapte mensen, maar de gemeente heeft een zorgplicht in mijn ogen voor mensen die al fietsend moeder aarde sparen.

  3. Egbert Visser schreef:

    De aanhouder wint wordt er weleens gezegd maar in deze situaties zijn er geen winnaars. De gemeente moet in conclaaf gaan met de NS zodat er rond het station voldoende fietsenstallingen komen en ook de gemeente moet zorgen dat er veel meer plaatsen komen waar je fietsen kunt stallen maar het hele probleem is dat de gemeente maar ook de NS de dure grond liever voor andere doeleinden gebruikt. Momenteel is er in het Centrum voldoende ruimte om je fiets te stallen maar op veel plaatsen mag het niet. Ik zou zeggen”Gemeente, doe niet zo aan mierenneukerij en laat mensen hun fiets stallen waar dat mogelijk is, dus ook op de Gedempte Gracht bijvoorbeeld en grijp in als de doorgang wordt versperd of op een andere manier hinderlijk staat.” En inderdaad , reageer je niet af op handhaving , die doen ook hun werk hoewel ik er bij moet zeggen dat die vaak ook irritant zijn en dus agressie zelf in de hand werken.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *