Fietshelm verplicht in Zaanstad 

Het college van de gemeente Zaanstad heeft groen licht gegeven voor het verder in procedure brengen van het verplichten van het dragen van een gecertificeerde fietshelm in haar gemeente. 

Op initiatief van wethouder Gerard Slegers is door De Fietsersbond, KBO Seniorenbelang Zaanstreek en VVN (Veilig Verkeer Nederland), samen met de adviseur van de gemeente, hard gewerkt aan het helmplan. 

Slegers: 

‘Ik ben trots op de samenwerking en op het resultaat. Het aantal fietsongelukken stijgt drastisch en, hoewel we er alles aan doen om het wegennet veilig in te richten, blijven ongevallen zich voordoen. Vooral door onoplettendheid van fietsers’ 

Slegers lag de laatste tijd nogal onder vuur door de herinrichting van de Wilhelminabrug en de Beatrixbrug. Vooral de zogeheten fliebertjes worden als een gevaar gezien. Deze breken af en het scherpe randje dat dan overblijft zou eng kunnen zijn als je erop valt. Hebben de fliebertjes te maken met de voorgestelde fietshelmverplichting? Slegers: 

‘Nee, geenszins. De mensen moeten de fliebertjes gewoon met rust laten, dan is er niks aan de hand. In andere steden werkt het wel, dus het ligt echt aan de Zaankanters.’ 

Peter Smit van KBO Seniorenbelang Zaanstreek vult aan: 

‘De helm is voornamelijk bedoeld voor elektrisch ondersteunde appende bejaarden.’ 

Deel dit artikel:

44 reacties

  • Peter Bos

    Jullie zijn vaak kritisch op Gerard Slegers maar de man is vandaag wel heel daadkrachtig 🙂 Hopelijk houdt hij dat de andere dagen van april ook vol.

  • Jacob Cabida

    Dit is een 1 april grap?

  • Bert Versteeg

    Dit is zeker een 1 april grap?
    Maar als het waar is dan kan de gemeente, wethouder Slegers in het bijzonder, de pot op!
    Dat iemand een helm moet dragen op een elektrische fiets of een snorfiets kan ik me nog wel voorstellen maar ik ga echt geen helm dragen op mijn gewone fiets als ik even een boodschap moet doen of naar de kroeg ga!

    • Prachtig dat mensen dit serieus kunnen nemen. Alles wat ik op 1 april lees neem ik met een korreltje zout 🙂

    • meindert Hondema

      jij gaat nooit naar de kroeg, wel naar een proeflokaal

      • Bert Versteeg

        Meindert, gelukkig is het een één april.
        Kroeg of proeflokaal maakt niet zoveel uit,er wordt o.a. bier gedronken.
        Op 27 april is het weer Koningsdag en in mei is er de Bokketocht, waar laat je al die helmen?

        • Bap Kolder

          Maar mag je na het bezoek aan de kroeg of proeflokaal nog wel naar huis fietsen? Hoewel je natuurlijk niet drinken in de auto achter het stuur mag kruipen mag dat op de fiets ook niet en dat gebeurd toch. Zou het dan niet veiliger zijn om dan toch op zn minst voor de terug rit toch maar ff een fietshelm op te zetten?

    • Ton Lameijer

      Ik heb nog een compleet leren motorpak + integraal helm voor je liggen. Iets voor jou? Wel zo veilig 😅🤣😂

    • Ibm De Bont

      En al die kinderen die op een elektrische fiets naar school gaan en een gevaar op de weg zijn ?? Miss eerst een rijbewijs halen??????

  • Roel van der Wal

    ”n helm op de e-bike ????????????????????????????
    de(pot) helm op !!!

  • Rein Westhoff

    Ik vind dat de wethouder de maand goed begint! Eerder waren termen als “laks” en “niet-daadkrachtig” veel gehoord maar dit siert hem en ook de Orkaan voor helder en duidelijk verwoorden van deze maatregel! Hulde aan alle betrokken partijen!

  • Rob Wolvers

    Strak plan. Maar dan gelijk flink doorpakken: verreweg de meeste hoofdletsels vinden plaats in en om huis. Ik zou die helmplicht dus uitbreiden. Helm óp in huis en zeker zodra je de voordeur verlaat. De APV aanpassen en er een mooie nieuwe taak voor Handhaving van maken. Daar zal wat creativiteit voor nodig zijn, maar dat is deze wethouder wel toevertrouwd 😉🤗.

  • Fred Blijestein

    Is er nu niemand die weet welke datum het vandaag is??? Tjonge tjonge

  • En zwemvesten op de Gedempte Gracht!

  • Anita van der Zee

    Ik dacht dat wij in een democratisch land woonde, dan mag je toch zelf wel beslissen of je een helm op wilt!!!

  • Karin Singeling

    Kijk, dat vind ik nou ook…😂

  • Nel Groot

    Je moet zelf beslissen of je helm op wil, oudje worden als debielen behandeld wat denk je van de jeugd met grote fietsmanden voorop en ook nog bellen slingeren lekker in de rondte en letten nergens op.

  • Cor Schoen

    Mijn vrouw is gehandicapt. Heeft een driewieler met aandrijving
    Tijd onder begeleiding met mij mee
    Ik rij op een fiets zonder poespas
    Het is toch niet de bedoeling dat ook deze mensen met gebrek die langzaam rijdend ook een helm op moeten
    Degene die enorm snel rijden
    Zoals bv bezorgers en sportfietsersdie verplichte voor een helm en hun bel te gebruiken !!!

  • Dolly Schmidt

    Echt geen zin in een fietshelm
    Beschouw het als een 1 april grap

  • mooie actie van Gerard vooral vandaag op 1 april , zo veel grappen er moet er wel eentje waar zijn vandaag

    • Adriaan van Tulpenbaard

      Ja inderdaad het is geen grap, het is al jaren zo in de VS, en dat is voornamelijk vanwege de vele ongevallen van fietsers met hoofdletsel.
      Nu is het wel zo dat het in de VS een heel stuk gevaarlijker is voor fietsers, want automobilisten zien fietsers niet voor vol aan, als zij bijvoorbeeld afslaan en de fietser gaat recht door dan geven zij vaak geen voorrang aan de fiets, en als je dan op je hoofd valt ben je wel blij dat je je helm op hebt. Maar nu met die snelle fietsen hoor je er ook steeds meer van in Zaandam met die gevaarlijke verkeerssituaties en al die dingen.

      • Marc Dierikx

        In veiligheidstrainingen leer ik altijd dat je eerst probeert het gevaar bij de bron aan te pakken en pas als laatste naar de persoonlijke beschermingsmiddelen grijpt…

        • Adriaan van Tulpenbaard

          Ja ik ben het daar mee eens. maar het is nu wel veel meer gevaarlijker dan het was toen het nog rustiger was op de weg, en die elektrische fietsen gaan ook veel sneller.

  • Margareth Meijer

    Mensen op een speed pedelec: prima dat die een helm moeten dragen, die dingen gaan 45 km/u dus dat kan ik begrijpen maar ik ga op mijn e-bike (model transportfiets) echt geen helm dragen. Ik ga max 26 km/u. En op mijn ouwe opoefiets ga ik al helemaal geen helm dragen. Iedereen moet gewoon een beetje beter uit z’n doppen kijken. En wat die fliebertjes betreft: kansloos. Auto’s rijden die dingen waarschijnlijk (per ongeluk) kapot. Waarom heeft de gemeente niet gewoon glasbolreflectoren gebruikt??

  • M Kuhn

    AUB ook geen kauwgom op de Gracht. Ook niet op 1 April….

  • Neeltje de Boer_Fronik

    Helm op nou dat doe ik echt niet.
    Laten ze eerst maar eens de fietsers,scooters, die met hun mobieltje tijdens het rijden wat verboden is, zitten te spelen aanpakken. En dan niet te vergeten de electrische steps die je overal bijna omver rijden omdat je ze niet aan hoort komen zelfs kinderen van 5 jaar hebben ze al en rijden ermee zonder helm. Dus ik zou zeggen begin daar maar eerst eens mee.

  • Meta Neeft

    Beste meneer Slegers,

    Alvorens u mensen gaat betuttelen o.a. door het verplicht stellen van een fietshelm wil ik u adviseren om eerst de onveilige situatie voor fietsers in Zaanstad op te lossen.

    Ik probeer mij elke dag met mijn fiets door het centrum van Krommenie te verplaatsen. Bij deze pogingen word ik meermalen de goot ingeduwd door automobilisten die weigeren opzij te gaan of überhaupt af te remmen.

    Bij deze situaties gaat een fietshelm niet helpen. Een autovrij centrum zou daarbij enorm helpen. Als u dit oplost ga ik een fietshelm aanschaffen.

    Vriendelijke groeten,

  • l. Boonstra

    Het is een Aprilgrap maar wel eentje met een zeer serieuze ondertoon. Het is niet voor niets dat diverse neurologen oproepen voor een helm op de fiets.
    De ANWB schreef daar deze maand ook weer een stukje over met 3 mensen die dankzij dat attribuut er nog zijn.
    Ik kan mij daar wel in vinden en bepleit dat allen die de wieltjes vast aan de schoen hebben(skeelers,racefietsers,rolskis)en zij die harder kunnen of mogen dan 20km/h aan de helm zouden moeten.

    PS. Ook ik ben ervaringsdeskundige die dit ook alleen kan tikken dankzij een helmpje die 7 barsten had.

    • Rob Wolvers

      Dan ook een serieuzere reactie. Die neurologen (“Artsen voor veilig fietsen”) sturen al maandenlang een eenzijdige boodschap (“Fietshelmplicht”) rond, maar weigeren in gesprek te gaan met deskundigen die verkeersveiligheid breder benaderen.

      Zoals iemand hierboven terecht opmerkt grijp je als allerlaatste naar persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals helmen. Voor werkelijk veilig fietsen kijk je eerst naar de infrastructuur. Denemarken en Nederland hebben het laagste aantal fietshelmdragers, maar de hoogste fietsveiligheid. Voor een deel is dat toe te schrijven aan de aanwezige infrastructuur. Daarmee is niet gezegd dat die perfect is, want zelfs in Nederland (“fliebertjes”!) is daar nog heel veel te verbeteren.

      Een fietshelm zelf is overigens ontworpen om bescherming te bieden bij een val uit stilstand. Bij een aanrijding door een automobilist doet die weinig. Bedenk in dat verband dat de overlijdenskans voor bromfietsers en motorrijders (mét helmplicht) ongeveer 5x hoger is dan voor fietsers.

      Hebben die artsen dan geen punt? Natuurlijk wel, hoofd- en hersenletsel is een serieuze zaak. Maar verreweg de meeste hoofd- en hersenletsels ontstaan in en rond de woning en in het verkeer zijn er ook erg veel onder voetgangers en automobilisten (en uiteraard onder bromfietsers en motorrijders, maar die dragen al een helm). Bij al die groepen valt de oververtegenwoordiging op van 70plussers. Je kijkt dus waarschijnlijk niet naar een fenomeen dat gerelateerd is aan “de fiets”, maar meer aan leeftijd, balans, evenwicht. Dat ga je niet oplossen met een fietshelmplicht. Dan moet je gaan denken aan een algemene helmplicht binnen en buitenshuis, of alleen aan een helmplicht voor 70plussers. Beide zijn maatschappelijk onaanvaardbaar.

      Landen waar een fietshelmplicht is ingevoerd (i.c. in Australië en Nieuw Zeeland) heeft dat geleid tot een enorme afname van fietsen. Veiliger werd het er ook niet, in Australië werd vooral de eerste 2 jaar een forse toename van het aantal ongevallen waargenomen en waar in Nieuw-Zeeland 30 jaar geleden kinderen nog op de fiets naar school gingen, worden ze nu met de auto gebracht. En dat leidt weer tot andere problemen, zoals bewegingsarmoede en overgewicht.

      Bij een discussie over fietshelmplicht moet het ook gaan over welk maatschappelijk probleem je accepteert en of de nadelen niet groter zijn dan de voordelen.

  • Sjors jongstra

    Laat de mensen zelf beslissen of ze een helm willen dragen of niet we zijn volwassen mensen die zelf wel kunnen bepalen of ze er een willen dragen of niet

  • Fred Blijestein

    Wat triest on te lezen dat iedereen op zijn/haar achterste benen staat om dit doorzichtige bericht. Heeft nu echt niemand het benul/verstand om na te denken over 1 april. Meteen die agressieve reacties.Hopelijk zijn de reagerders niet representatief voor de inwoners van de Zaanstreek

  • helm+ warm weer= veel te warm hoofd= minder alert= meer kans op ongelukk volgens mij is geen helm en daardoor*minder kans op ongelukken* beter dan zo’n benauwde fietshelm

  • Kees Huyser

    Als we nou eens alle fietsen verplicht van zijwieltjes voorzien zijn de valpartijen op de Wilheminabrug ook meteen over! 🙂

  • Bert Versteeg

    Dit zijn gevaarlijke grappen want stel dat de wethouder de kolder in z`n kop krijgt en er wat in ziet dan zijn we de klos
    Nu weet ik niet of een helmplicht voor fietsers op gemeentelijk nivo kan worden ingevoerd, ik denk het eerlijk gezegd niet, maar toch, je moet geen slapende honden wakker maken.
    En het is zoals Rob Wolvers ook al zegt, het meeste hoofdletsel ontstaat in en rond het huis en het is ook al bewezen dat koppen bij voetbal ook tot hersenletsel kan leiden dus ook maar gaan voetballen met een helm op?

    • Adriaan van Tulpenbaard

      Het kan wel op Gemeentelijk nivo, dat is ook zo met het verbod op 2takt motoren/scooters, waar Amsterdam in 2017 een van de eerste mee was. uiteindelijk zullen die overal verboden worden.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.