Het spoorboekje van A8-A9-verbinding: aanleg 2021?

Als alles verloopt zoals gepland, kan er in 2021 met de aanleg van de nieuwe verbinding tussen A8 en A9 worden begonnen: onder Assendelft door (Heemskerk- en Golfbaan-variant) of met een viaduct over Krommenie (Nulplus-variant)

Dat kan gebeuren als Provinciale Staten inderdaad een besluit neemt, als bestemmingsplannen op tijd gewijzigd kunnen worden, als het budget er is, als er een bouwer kan worden gevonden en als er geen slepende juridische procedures komen.

Vanavond vergadert de commissie Vervoer en Mobiliteit van Provinciale Staten van Noord-Holland over de Milieu Effect Rapportage (MER) die over de A8-A9-verbinding is gemaakt.

Die vergadering is vanaf 19:00 live via internet te volgen.


Lees ook: Nieuwe A8-A9 verbinding levert weinig tijdwinst op


Het spoorboekje van de procedure is als volgt:

  • 29 juni: extra vergadering commissie Vervoer en Mobiliteit.
  • Juli 2017: GS zal een voorkeursalternatief kiezen. Alle stukken zullen vanaf dan openbaar zijn. Er volgen ‘inloopbijeenkomsten’.
  • Tot 1 oktober: inspraak. Zaanstad zal ook reageren. Het college zal een brief sturen aan GS.
  • December 2017: op basis reacties wordt besluit bekrachtigd of herzien. De raad van Zaanstad kan over het budget (€ 14 miljoen bijdrage van Zaanstad) beslissen.
  • Vanaf jan 2018: voorlopig Ontwerp voorkeurstracé.
  • Daarna moeten bestemmingsplannen gewijzigd worden en kunnen er juridische procedures volgen.
  • In 2021 zou met de aanleg kunnen worden begonnen.

13 Reacties op Het spoorboekje van A8-A9-verbinding: aanleg 2021?

  1. Joop Tralala schreef:

    Hoe meer snelwegen, hoe meer auto”s, hoe meer files, hoe meer schadelijke stoffen, hoe meer natuur vernietiging, hoe meer onleefbaarheid. Gelukkig zijn zij die hier voorstander van zijn en vergeten dat er ook nog mensen, kinderen dieren enz. moeten leven. Wanneer gaan we eens ons gezond verstand gebruiken en nadenken over waar we mee bezig zijn.

  2. Noot schreef:

    helemaal mee eens……
    Zet in op extra fietspaden en routes voor de in populariteit stijgende electrische fiets. Is echt een zinvolle ontwikkeling, ik denk voor het geld van 1 km autobaan kan er zeker 20 km fietspad aangelegd worden. Lijkt mij beter voor iedereen.

  3. Noot schreef:

    Ik hoor ook niemand over de daadwerkelijke kosten !!!! Stond er niet ergens 500 miljoen euro !!?!! Voor die paar km ??

  4. erik schreef:

    noot @

    “Zet in op extra fietspaden en routes voor de in populariteit stijgende electrische fiets ”

    hoeveel fietsen heb je nodig om de inhoud van al het vrachtverkeer te vervoeren ….

    en als ik de reactie’s lees van Joop en noot …denk ik ..die zijn voor de oorlog van huis gegaan …

  5. Noot schreef:

    Dus we hebben een autobaan nodig voor vrachtauto’s, fijn

  6. Jaap schreef:

    Voor de oorlog van huis gegaan ? Joop en noot hebben wel gelijk.
    Wanneer we zo doorgaan is het niet meer leefbaar. Misschien wel handig want dan hoeft die autobaan ook niet meer.
    Het kleine beetje natuur dat we nog hebben moeten we toch echt zien te behouden anders gaat het niet goedkomen met ons.

  7. erik schreef:

    die vooruitgang ga je niet stoppen .

  8. Henk Kroes schreef:

    Geen van de 3 alternatieven zal het halen, de Golfbaan en Heemskerkvariant vanwege onder andere de stelling van Amsterdam.
    De 0+ door Krommenie vanwege gezondheidsoverlast.

    Het zal nog even duren voordat het probleem is opgelost.

  9. Hallo schreef:

    Ik mag hopen dat geen enkele variant het haalt. Als we ons nu eens allemaal mochten uitspreken over een variant, maar dan wel inclusief de optie om géén weg neer te leggen, denk ik dat heel wat mensen voor de optie ‘géén weg’ zullen kiezen. Die paar minuutjes reiswinst schieten toch niet op. Daarnaast verhuis je de overlast die ze nu in Krommenie/Assendelft schijnen te ervaren (zelf heb ik er werkelijk nog nooit overlast van ervaren), naar de rest van Zaanstad. Hoe blij zullen de inwoners van Zaandijk en Koog aan de Zaan bijvoorbeeld worden van nóg meer verkeersbewegingen dwars door de bewouwing van Zaanstreek?

    • Boon schreef:

      Nee, je vertelt je verhaal niet juist. Al die auto’s die ‘s morgens of ‘s middags in de file staan vanuit of naar de communicatie weg en het spul wat zich door Krommenie worstelt gaat al door de Koog . In totaliteit verminderd in de Zaanstreek dus gewoon de overlast. En niet mauwen maar gewoon aanleggen onder het maaiveld. Liefst ook een tunnel onder de Zaan maar ook daar hebben we gezamenlijk geen geld voor over. Wel klagen maar nooit de beurs trekken.

      • Hallo schreef:

        Ik klaag niet. Ik heb nooit last ervaren, zoals ik al zei. Die beurs mag van mij inderdaad dicht blijven in dit geval. Laat ze dat geld maar ergens anders aan besteden.
        Mensen zouden ook met de fiets kunnen gaan, of met het OV. Maar ja, als continue de treinen bij Wormerveer stoppen met rijden, snap ik ook wel weer dat het OV niet lonkt. Dáár, in het verbeteren van het OV bijvoorbeeld, valt juist winst te halen!
        En dat de hoeveelheid verkeer niet zou toenemen geloof ik niet. Hoe meer asfalt je neer pleurt, hoe gemakkelijker je het mensen maakt om er op te gaan rijden.
        En nu stoppen met mauwen, hoor.

        • Boon schreef:

          Als je een regelmatig meelezer bent weet je dat ik ook pleit voor een minimale verdubbeling van de Zaanse Lijn. En ook dat kost een vermogen. En er zal beslist een extra auto meekomen maar waarom zou die dat dan doen. Eerder in ZO , nu dat betwijfel ik gezien de drukte op de A10. De aansluiting A8/A9 moet je gewoon zien als een verbetering van het leefklimaat in Krommenie en Assendelft, niet meer en niet minder .
          Alleen investeringen in de Zaanse infrastructuur zijn buitengewoon kostbaar door de bodemgesteldheid en door lieden die alles tegen willen houden , de club die zelf riant woont ontzegd anderen woongenot en werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *