Is tegen Nul-Plus ook voor Assendelft-tunnel?

Een beslissing over de A8-A9-verbinding zal waarschijnlijk pas ná de zomer worden genomen omdat de provincie naast het viaduct-alternatief toch een tunnel-alternatief laat doorrekenen.

Vanavond wordt er in het Zaans Beraad over deze varianten gediscussieerd. Iedereen is tegen het viaduct. Maar zijn die partijen ook voor een tunnel onder Assendelft?

Dat nieuwe alternatief wijkt af van het eerste tunnel-plan omdat de nieuwe tunnel korter is. Dat is goedkoper maar levert ook meer overlast op.

Het verzet tegen het viaduct was enorm, alle politieke partijen vielen over dit plan heen. Ruud Paauw (ROSA) noemde het tijdens de raadsvergadering van 16 maart een “belachelijk plan. Ik heb nog niemand gehoord die zei het is een goed idee.” Sanna Munnikendam (D66): “Het viaduct zal door niemand geaccepteerd worden.” Paul Laport (GroenLinks): “Volgens ons is er geen enkele partij voor de viaduct-variant.” Wethouder Verschuren (CDA): “De door iedereen verfoeide viaduct-variant.”

Lekker onaantrekkelijk

Maar het aantrekkelijke van dit plan was natuurlijk de onaantrekkelijkheid. Iedereen is tegen. En dan was het ook nog duur vergeleken met de andere varianten. In Krommenie werd opgelucht ademgehaald. Niemand voor het dure viaduct.

Tot grote schrik toverde de Provincie de nieuwe tunnelvariant uit de hoge hoed. Schrik omdat die goedkope variant best wel eens de voorkeur zou kunnen krijgen. Het is namelijk de enige die niet de Stelling van Amsterdam doorsnijdt.

Gerard Ram van de VVD diende daarom een motie in om het onderzoek naar die variant van tafel te krijgen, het zou weer uitstel opleveren (en – maar dat is Orkaan-interpretatie: het zou best eens een haalbare variant kunnen opleveren).

Die motie leverde een lange, chaotische en onbegrijpelijk discussie op. Mensen met sterke zenuwen kunnen de video bekijken (het ‘feestje’ begint na anderhalf uur). Anderen kunnen beter onder de video doorlezen. (Bij technische problemen: hier klikken om video in apart venster te bekijken.)

Maar waar is Assendelft?

Iedereen is tegen een viaduct bij Krommenie, zelfs Nulplus-voorstanders SP en GroenLinks. Maar is iedereen dan ook meteen voor een tunnel onder Assendelft en een weg door de Stelling van Amsterdam en het groengebied van Assendelft?

Vanavond wordt opnieuw over de plannen gesproken (rond 19:35). Maar wat vinden de partijen van de Assendelft-varianten? Gaan ze daar staan met een spandoek “Hier Moet Een Tunnel Komen!”

Eerder vroegen we al naar hun ideeën, drie partijen willen geen tunnel onder Assendelft.

  • SP: voor nulplus maar tegen viaduct (en dus tegen Assendelft-variant)
  • GroenLinks: Wat ons betreft wordt er daarom voor geen van de drie varianten gekozen. Deze verhoogde weg dwars door Krommenie zien wij in ieder geval niet zitten.
  • ROSA is tegen doortrekking A8-A9 door de polder. De nulplus-variant met viaduct is geen alternatief.

De rest is voor de Assendelft-variant – de één wat enthousiaster dan de andere.

  • CDA: De passage van de Dorpsstraat in Assendelft moet ondergronds moet geschieden.
  • D66: Essentieel is het doortrekken van de A8 naar de A9.
  • VVD: De A8 doortrekken naar de A9.
  • DZ’s verkiezingsprogramma: de doortrekking van de A8/A9.
  • POV: Wij zijn geen tegenstander van een aansluiting van de A8 op de A9.
  • ZIP: De aansluiting van de A8 op de A9 om het sluipverkeer in Zaanstad Noord terug te dringen.
  • ZOG: De aansluiting van de A8 op de A9 heeft onze steun.
  • CU is voor verbinding a8/a9 met goede inpassing in het landschap.
  • PvdA: De ‘nul plus’ variant is de minst goede optie, zeker nulplus-variant met het viaduct.

15 Reacties op Is tegen Nul-Plus ook voor Assendelft-tunnel?

  1. Flip Hoedemaeker schreef:

    D66 heeft zich uitgesproken tegen de 0plus variant door Kromnenie, en al voor er sprake was van een viaduct. Voor ons is er niets veranderd.

  2. Theo van Elswijk schreef:

    0+ Optie gaat er niet komen.geen viaduct en zeker geen tunnel. Beide zijn technisch niet of bijna onmogelijk aan te leggen. Tunnel begint voorbij de Brassertunnel en moet naa de spoorweg overgang al weer omhoog en over beide ophaalbruggen over de vaart. Veel te hoog gaat hem niet worden. Levert geen voordelen voor verkeer en alleen maar overlast. Deze variant is er alleen voor de bühne ( kijk, we hebben het toch onderzocht? ).
    A8-a9 gaat gewoon recht door onder de dorpstraat van Assendelft. Is al lang besloten, waarom denkt u dat RWS AL 50 jaar geleden de panden waar de tunnel moet komen heeft aangekocht?
    Het is allemaal politiek

    • Rienk Spiekstra schreef:

      Het bedoelde debat over de inbreng van Zaanstad in de Stuurgroep is verplaatst naar 19.35 uur. Zie het vergaderrooster op de website.

    • Mark schreef:

      Als dat allang besloten is, waarom is het dan nog niet gerealiseerd?

      50 jaar geleden is het bedacht, maar 50 jaar geleden was de stelling van amsterdam nog lang geen werelderfgoed, was het verkeer een stuk rustiger en keek men iets anders aan tegen het aanleggen van een snelweg middenin een bevolkt gebied.

      Het is eigenlijk ook schandalig dat de zaanse amateurpolitici hier met geen woord over reppen in hun standpunten. Het enige waar ze aan lijken te denken is het doordrammen van een oplossing (zie ook de mail van dhr Ram) die betaalbaar is waarschijnlijk met het idee dat dat mooi op hun CV staat. Ook geen woord over wat Zaanstad er nou echt aan heeft als de brug in de A8 blijft en op- en afritten zaandijk en zaandijk-west maar 1 kant op blijven gaan.

      Stel dat die weg 40 jaar geleden was aangelegd: hadden we dan nu de discussie gehad over het aanpassen daarvan? Ik vermoed van wel.

      https://rws.nl/wegen/projectenoverzicht/a9-omlegging-bij-badhoevedorp/index.aspx

  3. vaartje197 schreef:

    en zo houden ze elkaar nog jaren bezig, wat moeten ze anders doe hé

  4. Nico van der Laan schreef:

    Ik begrijp het niet. In het buitenland worden dalen overbrugd met een viaduct. In Nederland worden rivierdijken ontlast met een weg op poten. Kan bij de verbinding A8A9 toch ook. Zo blijft de golfbaan intact en wordt de stelling van Amsterdam niet aangetast.!!

    • Hallo schreef:

      Dan ziet het rijk de noodzaak er ook van in en investeert mee. Dat is hier niet het geval. Net als het rijk zie ook ik de noodzaak van die hele weg niet in.

  5. Dwarsligger schreef:

    De huidige N203 doorkruist ook de Stelling. Als de A8 wordt doorgetrokken, dan kan de N203 teruggebracht worden tot één rijbaan met twee rijstroken en beter worden ingepast in de omgeving.

    • Mark schreef:

      De uitdaging is om de A8 op een dusdanige wijze door te trekken dat het geen schade oplevert voor de stelling van Amsterdam. Onderdeel daarvan zijn met name ook de ‘vrije schootsvelden’ buiten de ring met forten. Een weg op poten past daar niet echt in. Een weg zonder metershoge geluidsschermen is ook niet mogelijk ivm geluidsoverlast (helaas bijna altijd zuid/westerwind zodat saendelft vol in de geluidszone ligt bovenop de herrie van schiphol). Het is niet voor niets dat uit de studie voor Unesco alleen de nulplus variant en de variant waarbij de a8 direct na saendelft binnen de fortenring afbuigt naar de n203 als enige alternatieven met weinig/geen risico werden beoordeeld (waarbij die 2e variant dus niet door de voorselectie is gekomen).

      Blijft over een verzonken weg waar blijkbaar geen geld voor is….

  6. Hallo schreef:

    Onder het mom van voortschrijdend inzicht het hele plan overboord gooien. Voeg een optie toe warrior gekozen kan worden: niets doortrekken.

  7. Edwin schreef:

    Als je alle kosten bij elkaar optelt die deze discussie al jaren lang hebben gekost dan had je er een tunnel van Amsterdam tot aan IJmuiden voor kunnen leggen en weer terug. Schandalig dat er zo met overheidsgeld wordt omgesprongen. Er kan alleen een besluit komen als men eindelijk verlost kan worden van de illusie dat iedereen tevreden gesteld kan worden. Kortom doortrekken die snelweg en elders in de mooie polder extra voorzieningen treffen om het leefgebied voor dieren, milieu, etc… te verbeteren. Misschien een mooi natuurpark in de polder waar mens en natuur op een verantwoorde wijze samen kunnen komen ?

  8. Hallo schreef:

    Of kortom: stop met dat hele plan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *