Krommenie heeft het, maar moet alleen nog ontdekken wat precies. Wat zijn z’n krachten als winkelgebied en hoe moet het die inzetten om meer kooplustig publiek te trekken. En in vervolg daarop een nog aantrekkelijker vestigingsplaat te worden voor ondernemers in het algemeen.

Dat is allemaal al eerder bedacht, maar nu gaat een tiental ondernemers daar concreet inhoud aan geven in een plan van aanpak en een visie op Krommenie als attractieve winkelplaats die meer te bieden heeft dan de andere hoofdwinkelgebieden van Zaanstad.

Wat Krommenie onderscheidt en bijzonder maakt en wat ontbreekt, gaan deze ondernemers nu inventariseren. De resultaten daarvan bespreken zij over twee weken als opstap naar een (marketing)visie op Krommenie als winkelcentrum. Deze actie is een initiatief van de ondernemersvereniging Ondernemend Krommenie en de winkeliersorganisatie DOKA. Dinsdagavond 13 oktober was er een brainstormbijeenkomst waaraan een tiental ondernemers heeft deelgenomen.

kunstroute

Aan goede bedoelingen en leuke ideeën heeft het nooit ontbroken in Krommenie. Individuele initiatieven als de braderie, het Sinterklaasfeest, de Kunstroute en muziekfestivals slaan aan en trekken publiek. Binnenkort wordt een nul-nummer gepresenteerd van de ‘Kameleon’, een kwartaalblad dat Krommenie op een positieve manier onder de aandacht wil brengen.

Koud kunstje
Het gaat er nu om de loop naar Krommenie op een structurele manier te organiseren en te stimuleren. Om de positie van hoofdwinkelgebied voor Zaanstad noord – in de detailhandelsvisie van de gemeente – waar te maken. Met een plan en activiteiten die er ook aan moeten bijdragen dat de DOKA ontwaakt uit een winterslaap die nu al enige jaren duurt. Het bestuur van deze organisatie draait om een voorzitter, secretaris, penningmeester en activiteitencommissie die in één persoon zijn verenigd.

Sint Krommenie

Wat Wormerveer als hotspot (hutspot volgens de spellingscontrole) aan de fraaie Zaanbocht kan bereiken, moet voor Krommenie – een gezellig dorps winkelcentrum met een authentiek Zaans karakter – een koud kunstje zijn. Er zijn nu al mensen die speciaal naar Krommenie gaan voor de slager, de bakker, het kaaspakhuis, de delicatessen, de wijn, de muziekinstrumenten en het Italiaanse eten. Het begin is er. Nu het enthousiasme van de brainstormgroep vast zien te houden en te laten overslaan op al die andere ondernemers die nodig zijn om van de plannen een succes te maken. Dat is waarschijnlijk moeilijker dan te bedenken waarom Krommenie zo leuk is.

Wat vindt De Orkaan bijzonder aan Krommenie? Hier een selectie.

Een bijdrage van Jaap de Jong