Op 17 april veerde slapeloos Kennemerland verheugd op. De nachtelijke aanvliegroutes naar Schiphol zouden worden verhoogd en … er zou een nieuwe route komen, tussen de woonkernen door!

Nu, zes maanden later, is er van die belofte amper wat ingelost. Zo constateert de SOS en het Platform Vlieghinder Regio Kennemerland (PVRK). De klucht in de lucht gaat onaantastbaar verder, hoewel hier niets te lachen valt.

Door: Henk Visser, SOS (Seanse Onderwonenden Schiphol)

Al na twee maanden na de invoering bleek er in de praktijk vrijwel niets veranderd te zijn. In juni 2019 gingen de nachtvluchten richting Polderbaan op gemiddeld 1126 meter hoogte. Lucht Verkeersleiding Nederland (LVNL) gaf Airliners de ruimte om tot 460 meter hoger aan te vliegen. Let wel: het was een optie, geen verplichting. Al in juni bleek dat de gemiddelde hoogte was gestegen met slechts 40 meter (!). De maatregel kwam tot stand na meer dan tien jaar overleg met bewonersgroepen:

Omgezet in een simpel rekensommetje: 4 meter per jaar soebatten.

In plaats van een vaste aangepaste vlieghoogte kwam de LVNL met de optie binnen een bandbreedte van 460 meter hoger aan te vliegen. Slechts wat internationale luchtvaartmaatschappijen kiezen voor een hogere route. Maar KLM en Transavia hebben hun toestellen hier nog niet op geprogrammeerd. En die nemen 75% van de nachtvluchten voor hun rekening. Hoe zelfbeschermend de luchtvaartsector is, blijkt uit het feit dat de KLM hier extern geen informatie over wil delen.

De Lucht Verkeersleiding Nederland gaf op 21 mei nog toe dat er “slechts een beperkte toename is van de gemiddelde vlieghoogte’’. Daarbij: “Het is een nieuwe mogelijkheid die we aanbieden, we kunnen ze er niet toe verplichten.”

Matt Poelmans, van Bewoners Raad Schiphol gaf aan, te horen te hebben gekregen dat de KLM de boordcomputers niet anders wil instellen. Wat dus wel degelijk mogelijk is gezien de verhoogde routes van buitenlandse Airliners. De slapeloze nachten komen dus primair uit ons eigen economische troetelkind: de blauwe zwaan.

De door de LVNL beloofde aanpassing van de vliegroute is een luchtkasteel gebleken. Nu, zes maanden later, is er niets veranderde aan de vliegroutes in de nacht.

We worden ‘Geschipholt’. RyanAir vliegt voor 5 Euro (!) op populaire (Corona gevoelige) vakantiebestemmingen. Over onze hoofden, in de nacht en het kan allemaal.

Kunt u een beetje met mij meevoelen wat een omgekeerde wereld betekent? Waar een gekozen parlement, tot dienst staande van het electoraat, voorrang geeft aan multinationals en economisch belang, ten koste van diezelfde burger. Erger, de kiezer voorliegt en bedriegt. In strijd met artikel 21 uit de grondwet.

Zoals we kunnen concluderen is de LVNL teruggekomen op haar eerdere belofte. Was het eerst nog een ‘slingerpad’ richting Schiphol, tussen woonkernen door, wat werkelijk een reductie van overlast zou hebben bewerkstelligd… Uiteindelijk gaat het alleen nog om een aanpassing van vlieghoogte. Wat blijkbaar ‘praktische problemen’ oplevert (bij de KLM).

Een zoveelste gebroken belofte.

Waar Zaanstad nu hard op moet spelen is de toezegging van LVNL / Schiphol om de (nacht) aanvliegroutes aan te passen, zoals eerder aangekondigd. De Bestuurlijke Regie Schiphol te dwingen deze belofte als onvoorwaardelijk ter tafel te brengen. Zonder concessies. 

Dat is mogelijk. In Nederland laagland bestaan geen geografische obstakels (bergen) die vliegroutes beïnvloeden. Het verzet en non participatie van de luchtvaartsector ligt zuiver en alleen in eigen winstbejag. Elk landend vliegtuig volgt de meest economisch rendabele route en hoogte. De gevolgen: gezondheid, geluidoverlast, worden doorgeschoven naar de Rijksoverheid… Medeaandeelhouder. En die schuift het door naar de onderwonenden, naar u en ik.
Valse, niet nagekomen beloftes.

En wij horen, ademen, slikken en pikken het. Al jaren.
www.sos-zaanstreek.nl

Foto boven: Jan Lapère, onder: de routes