De 24-uurs-openstelling van de busbrug De Binding tussen Westerwatering en Westerkoog wordt in deze laatste wijk niet door iedereen toegejuicht. Ze vrezen dat meer verkeer door de woonwijk zal rijden.

Een groep buurtbewoners, verenigd in de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog, is een acties met raamaffiches begonnen in een laatste poging de plannen voor de rondweg te stoppen. Zij zien liever een andere ontsluiting.

Volgens de actievoerders is de weg gevaarlijk en zal meer verkeer aantrekken. Zij zijn voorstander van een ‘verlaagde’ weg dwars door de buurt, tussen de busbrug en de rotonde.

Zo’n ontsluiting dwars door de wijk zou ook bij de aanleg van de wijk de bedoeling zijn geweest. Maar later is daar gebouwd. Nu ligt daar alleen een fietsroute.

De Stichting heeft een flyer in de wijk verspreid met aan de ene kant het raamaffiche en aan de andere kant de uitleg:

“Als de hamer valt dan is het besluit genomen!”

Die hamer valt dit najaar voor de verkeersveiligheid en gezondheid van de inwoners van Westerkoog. Er wordt dan besloten of de busbrug 24 uur per dag opengaat én hoe de verkeersafwikkeling in onze wijk gerealiseerd wordt.

Er is tot nu toe slechts één plan uitgewerkt, waarbij volgens een berekening van de gemeente Zaanstad 12000 motorvoertuigen (nu zijn dat er 8000) via de Wildeman en de Glazenmaker zullen rijden.

Dit is volgens de Stichting die zelf een ‘Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse’ heeft laten maken “de slechtst denkbare en meest geldverspillende oplossing.” Het kan volgens hen “anders, beter én stukken goedkoper”

door het verkeer dat van en naar de busbrug gaat via de Westerkoogweg (‘de oorspronkelijk geplande en beloofde weg binnendoor’) te laten rijden. Hierbij heeft een verdiepte variant onze voorkeur.

Wij zijn van mening dat Westerkoog geen doorgangswijk moet zijn om problemen elders in Zaanstad op te lossen. We zijn NIET tegen openstelling van de busbrug maar WEL tegen de afwikkeling van het verkeer via de rondweg

De Stichting roept op de flyer voor het raam te hangen om raadsleden te bewegen tegen de huidige plannen te stemmen. Die plannen houden onder meer een ‘adviessnelheid’ van 30 km in, iets waar een deel van de omwonenden ook niet blij mee is. De maximumsnelheid blijft 50 km.