Rederij Lee gaat vanaf april t/m september 2022 toch varen met de Zaanferry. Vorig jaar besloot Lee de bootverbinding te staken omdat het teveel verlies opleverde. Zaanstad heeft toegezegd dat Lee toch de jaarlijkse € 181.500 krijgt maar slechts een half jaar hoeft te varen.

Wethouders Slegers en Baerveldt wijten de onrendabele exploitatie ‘met name’ aan corona, maar dat lijkt in strijd met de feiten: ook voor corona maakte de Zaanferry verlies.

Jaarlijks subsidieert Zaanstad de Zaanferry met € 181.500 (€ 150.000 plus btw). Dat was voor een volledige dienstregeling (’s zomers 4 dagen, ’s winters op zondag). Het nieuwe contract houdt in dat Lee maar 6 maanden per jaar vaart (april – september). De boot vaart van donderdag t/m zondag tussen Amsterdam en Wormerveer. De halte in Wormerveer wordt verlegd naar een plek voor de tijdelijke Zaanbrug.

COVID-19

Volgens wethouders Annette Baerveldt (toerisme, D66) en Gerard Slegers (verkeer, CDA), maakte “de sterke daling van het aantal bezoekers, met name door COVID-19, een rendabele exploitatie onmogelijk.” Dat is in strijd met wat de raad eerder te horen kreeg. In september 2021 schreef Slegers aan de raad:

“Lee geeft aan dat het dekken van de kosten überhaupt een probleem is en dat zij ook vóór corona jaarlijks geld heeft moeten toeleggen.”

Alles wijst erop dat de Zaanferry een schip van bijleg blijft. Of de subsidie moet omhoog, of de eisen moeten omlaag (zoals nu voor 2022). In juli zegde Lee het contract op. En niemand wil het voor die prijs doen. Zaanstad:

“Naar aanleiding van deze opzegging door de concessiehouder heeft een marktconsultatie plaats gevonden. Hieruit bleek dat geen enkele marktpartij geïnteresseerd was om op basis van het huidige programma van eisen op deze concessieopdracht in te schrijven.”

€ 43 subsidie per kaartje

De gemeente zegt eigenlijk niet meer terug te kunnen: “er zijn marketingkosten gemaakt om te laten zien dat Zaanstad vervoer over water heeft. Ook zou er sprake zijn van een desinvestering in de aanlegplaatsen en bebording van de Zaanferry.” Ook heeft de raad met het Zaans Mobiliteitsplan volgens de wethouders “de wens benoemd dat de Zaanferry blijft varen”. (Het woord ‘Zaanferry’ hebben wij niet kunnen vinden in het ZMP.)

De € 181.500 is al in de begroting voorzien, als de Zaanferry nog 2 maanden extra moet varen is daar € 60.500 voor nodig.

In september berekenden we dat in de periode 2018-2020 gemiddeld € 37,50 subsidie per kaartje werd gegeven door Zaanstad. Dat was zonder btw, als dat erbij komt gaat het om € 43 subsidie per kaartje. Hoeveel passagiers Lee in 2021 heeft vervoerd is niet bekend.

Lees ook: Zaanferry blijft schip van bijleg, € 37,50 subsidie per kaartje


Advertentie