Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.

De Orkaan stoft er elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: de bruggen in de Provincialeweg (N203) in Krommenie.

Wat? Waar? Wanneer?

In 2015 werden de plannen voor een nieuwe brug in de N203 (Provincialeweg) in Krommenie gepresenteerd. Deze zou de bestaande twee bruggen vervangen. Forbo verzette zich echter tegen de nieuwe brug omdat er een ‘knik’ in de route zou komen waardoor grote schepen de draai naar de fabriek niet goed zouden kunnen maken. Zaanstad weigerde daarop de omgevingsvergunning. Bij de gemeente zit de angst voor Forbo er goed in, nadat het bedrijf in 1999 woningbouw op de strook achter de fabriek tegenhield.

De Provincie zette het project ‘brug’ stil nadat Zaanstad de vergunning weigerde.

In 2018 werd opnieuw de noodklok geluid, de brug zou “aan het eind van haar levensduur” zijn. Aan de brug werd wel onderhoud gepleegd, maar kennelijk was dat niet genoeg gezien de recente problemen. Eerder deze maand werd namelijk geconstateerd dat er scheuren in een van de assen zaten waardoor de brug niet meer bediend kon worden. Eén strook voor autoverkeer werd afgesloten terwijl de scheepvaart moest omvaren.

En wat nu?

De brug moet nog steeds vervangen worden maar het plan uit 2015 gaat niet door vanwege de bezwaren van Forbo. De woordvoerder van de Provincie Noord-Holland laat weten dat onderdelen van de brug die toen gepland was toch gebruikt gaan worden, maar dat dit exemplaar het niet wordt. De nieuwe brug wordt ook een beetje opgeschoven zodat Forbo goed bereikbaar blijft. De Provincie is in overleg met Forbo over nieuwe plannen.

Renovatie is geen optie. Er moet echt een nieuwe brug komen. Zelfs reparatie is moeilijk, onderdelen zijn moeilijk te krijgen. Volgens de woordvoerder van de Provincie is renovatie geen optie. Ook de huidige fundering kan niet gebruikt worden. Deze week wordt duidelijk of reparatie mogelijk is. Als dat niet het geval is, wordt dat vooral een probleem voor de scheepvaart omdat ook de Coenbrug in de Zaan langdurig is afgesloten voor schepen hoger dan 6.20 meter.

Wat kwam er niet?

Onder: de gedroomde brug (deze komt er dus niet).

Lees ook:

De Zaanse droomkaart…

Door: Piet Bakker