Amsterdam heeft haast. En Zaanstad dus ook. Voor 1 november moet er een plan liggen voor de nieuwe cruiseterminal die in de Coen-/Vlot-haven (Amsterdam) of de Achtersluispolder (Zaandam) moet komen.

Op 12 december – misschien en week later – besluit B&W over de definitieve plek. Daarna moet de raad zich nog uitspreken.

Probleemloos is een keuze voor de Achtersluispolder niet. Zaanstad wil ook woningbouw op het bedrijventerrein. En het is nog maar de vraag of het beide kan. Cruiseboten zijn extreem vervuilend waardoor ze niet te dicht in de buurt van een woonwijk kunnen komen. Ook moeten er douane-faciliteiten komen.

Een nieuwe terminal is volgens Amsterdam nodig omdat er anders geen bruggen over het IJ gebouwd kunnen worden. Bovendien kan de nieuwe terminal meer en grotere schepen aan.

Ook wordt onderzocht of een ‘Cruise City’ haalbaar is: voorzieningen als hotels, congrescentra en recreatie in de buurt van de terminal. In de brief aan de raad is aangegeven dat zoiets eigenlijk geen goed idee is: een cruiseboot is namelijk al een hotel, casino, restaurant, zwembad, tennisbaan en nachtclub.

Daarbij komt ook de ontsluiting van de nieuwe wijk en terminal via het openbaar vervoer. Een metro – een wensdroom van Zaanstad – is niet zomaar aangelegd. Toenmalige Amsterdamse wethouder Kajsa Ollongren (D66) – beoogd minister van Binnenlandse Zaken – zei in november 2016 dat de nieuwe terminal “binnen vijf jaar” klaar zou moeten zijn. De bouw van de Noord-Zuidlijn nam meer dan 20 jaar in beslag.

Over de verplaatsing is op woensdag 1 november een inloopavond in de Passenger Terminal Amsterdam. Dan moeten zowel de Amsterdamse als Zaanse plannen klaar zijn.

Klik op de afbeelding hieronder om het gebied in supergrote versie te zien.


Lees hier ons Cruisterminal-dossier