Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, telefoon-aanbieders, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 20 in deze serie. Zogenaamd een mail van Bunq (Bank of the free):

“Wegens een recente beveiliging update bent u verplicht om je rekening opnieuw bij ons te bevestigen. Doe je dit niet? Dan zal je rekening vanaf 28/08/2023 gedeactiveerd worden.

Klik hier onder om je rekening te bevestigen.”

Weinig fouten in de mail (u en je door elkaar gebruiken is overigens wel vreemd en ‘beveiliging update’ is ook niet echt okay), de link bij ‘ontdek bunq’ klopt wel, maar de afzender (nubchren.com) en het ‘click-adres’ zijn meer dan verdacht.

UPDATE 25 Mei 2024: De NOS meldt dat klanten van Bunq relatief vaak slachtoffer worden omdat de bank minder strenge veiligheidsmaatregelen neemt in vergelijking met andere banken. Ook zouden klanten minder vaak gecompenseerd worden. Diverse klanten zouden voor bedragen van ’tienduizenden’ euro’s zijn opgelicht.

Bij Bunq zelf en bij de Fraudehelpdesk wordt gewaarschuwd voor deze phishing die betrekkelijk recent lijkt te zijn.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!

Door Piet Bakker. Afbeelding uit de phishing-mail.