Zaanradio bereikt wekelijks met radio en tv ongeveer 1 procent van de inwoners van Zaanstad van 15 jaar en ouder. 1 procent komt neer op 1300 mensen.

Bij ZaanTV gaat het om 2 procent van de inwoners. Dat blijkt uit een onlangs bekend geworden onderzoek dat in juni 2017 is uitgevoerd.

In de gemeenteraad vonden POV en DZ dat die cijfers geen aanleiding waren om de subsidie die de omroep krijgt met € 60.000 te verhogen tot € 152.000. Amendementen en moties hierover werden echter ingetrokken. In het najaar komt de subsidie opnieuw in de raad.

Vorig jaar juni werden 307 mensen via de computer ondervraagd over hun mediagebruik “om meer zicht te krijgen op het cross mediale gebruik in de regio”.

Zaanradio wordt dagelijks door 1 procent van de inwoners beluisterd (wekelijks 5 procent), 6 procent luistert dagelijks naar NH Nieuws. Zo’n 2 procent van de inwoners van Zaanstad zegt dagelijks te kijken naar de tv-uitzendingen, per week is dat 7 procent. Naar NH Nieuws kijken ruim twee keer zoveel mensen: 5 procent per dag.

Ruim 80 procent van de inwoners kent de online media kanalen van RTV Zaanstreek niet, de Facebookpagina en de website zijn bekend bij 9 en 10 procent van inwoners, de app bij 1 procent en het Twitter-kanaal bij 3 procent.

Vergeleken met websites van andere lokale omroepen (29 procent bekendheid) is de bekendheid in Zaanstad laag. Het onderzoek:

“Ook voor social media geldt dat het lokale nieuws de belangrijkste reden is dat mensen de kanalen bezoeken. Belangrijkste reden om hier geen gebruik van te maken is de bekendheid van deze kanalen. Hier ligt dus nog een mooie kans!”

Afgezien van het lage aantal mensen dat meedeed aan de online enquête (over non-respons wordt niks vermeld, we weten dus niet hoeveel gevraagd zijn en hoeveel er niet mee wilden doen) wordt er ook geen vergelijking getrokken met het vorige onderzoek uit 2014, hoewel dat wel in het onderzoeksrapport wordt aangehaald.

Ook is het vreemd dat gevraagd is naar de ‘bekendheid’ van sociale media en niet naar het gebruik en dat het gebruik niet gewoon uit de cijfers is gehaald: RTV Zaanstreek heeft 65 volgers op Twitter (Politiek Zaanradio heeft er bijna 800) en 3600 volgers op Facebook, 123 mensen zijn geabonneerd op het YouTube-kanaal van RTV Zaanstreek. Ook hebben ze vast wel Google Analytics gegevens over het aantal mensen dat de website bezoekt.

Na een evaluatie van de professionaliseringsslag waar de omroep mee bezig zou zijn, wordt in het najaar opnieuw gesproken over de subsidie.

Hier alles over Zaanradio / RTV Zaanstreek.