Dit wordt het nieuws in 2022 (#2): Busbrug niet open

Bij onze voorspellingen voor 2020 en 2021 zat-ie al voor: Busburg de Binding. In 2020 gebeurde er veel: de busbrug zou 24 uur per dag opengaan. Er kwamen rotondes aan weerszijden, langs toegangswegen Glazenmaker en Wildeman in Westerkoog worden bomen gekapt, ze krijgen een adviessnelheid van 30 km.

In 2021 gebeurde er weinig. Westerkoog kwam in actie tegen de plannen voor de Wildeman en Glazenmaker, maar een motie om de brug per onmiddellijk open te stellen haalde het niet. Wethouder Slegers (CDA) zei dat eerst de verkeersmaatregelen helemaal af moesten zijn en dat er ook nog geen oplossing voor het ‘stkstof-probleem’ was.

En 2022?

Op de project-website van Zaanstad staat letterlijk: “We verwachten dat de busbrug op z’n vroegst in 2022 open kan.” Een deel van het budget is al vooruit geschoven van 2021/2022 naar 2022/2023 en stikstof is nog steeds een probleem: “de werkzaamheden aan de rondweg moeten voldoen aan de stikstofeisen”. Ook hebben bewoners van Westerkoog al aangekondigd desnoods naar de rechter te stappen om de plannen tegen te houden.

Wethouder Slegers zei in de raad van 9 november 2021 dat hij de brug ASAP [as soon as possible, Orkaan] open wil krijgen:

“Het is een integrale afweging, ook met de rondweg waar die in meegenomen wordt, dat wordt in 2022 gedaan. En we hebben twee fenomenen waar we nu nog aan moeten voldoen: dat is de integrale afweging en dat de busbrug op een verantwoorde manier open kan. En ten tweede: het fenomeen stikstof.

Maar het heeft gewoon tijd nodig en vier jaar lang zijn we er al mee bezig ja, maar twaalf jaar heeft u erop gewacht. Maar in die vier jaar hebben we al heel veel bereikt en moet u even geduld hebben voordat die echt helemaal open kan.”

Orkaan-gokje: in 2022 niet open.

Lees hier alles over Busbrug de Binding.

Foto boven (januari 2021, Jan Vredenburg), onder: 1993 (Gemeentearchief Zaanstad, Ronald Peeters)

Deel dit artikel:

20 reacties op Dit wordt het nieuws in 2022 (#2): Busbrug niet open

  1. Mischa Bosveld schreef:

    Ik ben benieuwd hoe het in 2022 met de Wilhelminabrug afloopt. Ook daar heb ik weinig vertrouwen in!

  2. Bert Versteeg schreef:

    Na de gemeenteraadsverkiezingen komt er een speciale wethouder voor Bruggen en Sluizen in Zaanstad en Gerard Slegers zal het niet worden.

  3. M de Vries-Pijlman schreef:

    Het is toch te zielig voor woorden, sorry het is echt onbegrijpelijk een dikke onvoldoende voor gemeente Zaandam. De westerwateringkant heeft 1 uitweg hoe is dit mogelijk. Gezeur om niets van de westerkoogkant en het ergste is dat de gemeente dit toestaat echt niet te geloven.

  4. Jan Oskam schreef:

    Zou toch goed zijn voor zowel in eerste plaats westerwatering maar ook westerkoog om een echte ontsluiting te maken naar de Vincent van Gogh weg.

  5. Peter Moerland schreef:

    Busbrug Wel Open – Niet Open, de langst lopende satire van de Zaanstreek en omstreken.
    Het bijzondere is dat de busbrug helemaal niet open kan, de brug wil het wel, maar het is een vaste brug, zo is hij/zij indertijd nu eenmaal gemaakt.

    We hebben in de Zaanstreek nog een brug die wel open wil, maar niet meer kan. U weet wel die van de A8 over de Zaan, van en naar de Coentunnel. Dat is een brug die voornamelijk open ging in de spits, met als gevolg kilometers file omdat één zeiljacht erdoor moest. De brug beleefde daar plezier aan, maar de brug kan het niet meer, iets met de techniek.

    En er is nog een eigenzinige brug van Wormerveer naar Wormer, over de Zaan en ook graag in het nieuws. Zo graag dat ze een controversiële verkeerskruising in stelling bracht.

    Bruggen in de Zaanstreek, het houdt niet op, dat krijg je met al dat water. Één troost, wat er ook gebeurt, de busbrug blijft dicht, of toch niet?

  6. Adriaan van Tulpenbaard schreef:

    Ik zie het woord ASAP vertaald worden in het Engels, in het Nederlands word het vertaald naar “zo snel mogelijk”, want mijn vader is van de jaren 30 van de vorige eeuw en die kennen geen Engels, Ik geloof dat ze van vroeger geen Engels leerde op de ambacht school, moeder kon wel goed Engels zij ging naar de mulo.Ja ik ben het er mee eens dat het soms gewoon belachelijk klinkt als er een gewoon goed Nederlands woord voor bestaat.

  7. Jonathan Romans schreef:

    Een totaal failliet van de gemeente. Het ontheffingssysteem voor voertuigen dat nota bene al reeds op de brug is geïnstalleerd (en werkt voor medewerkers van bijv. Zorg en onderwijsinstellingen die aan beide kanten vd brug gevestigd zijn) kan worden uitgebreid zodat de brug alleen voor bewoners van Westerwatering/westerspoor, Westerkoog en evt. Rooswijk kan worden opengesteld. De in Westerkoog gevreesde doorgaande route komt er zo niet maar er wordt wel een extra ontsluiting voor Westerwatering gerealiseerd.

    Dat deze optie niet eens serieus word overwogen vind ik onbegrijpelijk!

    • Jonathan Romans schreef:

      En had ik al gezegd dat deze optie relatief goedkoop, op korte termijn en zonder het absurde voornemen om de prachtige bomen in Westerkoog te kappen kan worden gerealiseerd?

      Ik mis de lobbykracht van de bewonersverenigingen. Waarom leggen jullie deze optie niet actief op tafel? Zeker aan Westerkoogse kant snap ik het gedram om de brug dicht te houden niet. Het is op lange termijn namelijk een onhoudbare positie. Een stem in mijn achterhoofd zegt mij echter dat het de babyboomers die in de wijk wonen niet zo heel veel uitmaakt wat er op lange termijn met de brug gebeurt. Het lijkt vooral te gaan om het uitstellen van definitieve openstelling. Kwalijk!

  8. J.L. Koppenol schreef:

    Nu ruim 30 jaar verder, verhuisd van Westerkoog naar het toen nieuwe Westerwatering. Er kwamen zgn premie woningen en daarbij kwam mede in het verkoop argument met een “ontsluiting” van bijde wijken doormiddel van een brug en reeds in aanbouw. Ook de middenstand deed daar in mee o.a. Praxis, Karwei en andere vestigden zich langs de randweg. Nu inmiddels alles weer gesloopt, want de rondweg bleek een doodlopende weg te zijn. Aan de kant van Westerkoog lag het tracé al klaar de bomen waren reeds gepland, het enige wat de gemeente nog diende te doen was er even een noodweg op te leggen. Nu dat laatste was de crux het sloot tenslotte loodrecht aan op de rotonde. Echter weten we wat er allemaal wel en vooral niet is gebeurd. Een “never ending soap “

  9. Jenny Wilsdorf schreef:

    Aan de Houtveldweg worden inmiddels veel hoge flats gebouwd. Dit betekent nog meer auto’s die in de spits via de enige volledige ontsluiting Westerwatering uit rijden. Zo langzamerhand een steeds meer onveilige situatie, lijkt mij. Hoe is het mogelijk dat er geen stikstof probleem is voor het bouwen van zoveel flats op een relatief klein stukje Zaandam en voor het openstellen van de busbrug wel? Wie kan dit uitleggen?

  10. André van Beveren schreef:

    Het gedram vanuit Westerkoog heeft te maken met fijn wonen, dat willen we allemaal. En bovenal veiligheid vooral voor schoolgaande kinderen. Buiten de spitsuren komt er redelijk wat verkeer over de rondweg in Westerkoog, maar gelukkig lopen er dan niet zoveel kinderen. Die zitten in de bankjes op school. Waarom de gemeente in de jaren 90, toen de Westerwatering werd gerealiseerd niet gekozen heeft voor een 2e ontsluiting van deze wijk op de Vincent van Goghweg komt omdat elke gemeente gegijzeld wordt door de NS, die eigenaar van de grond onder de rails is. De NS kon vroeger en Prorail nu, forceren dat iets wel of niet gebeurd, maar zoals zij het willen. Dààrom kon de gemeente niet in een vroeg stadium een 2e ontsluiting realiseren. De NS stelde eenvoudig dat er geen overweg gerealiseerd kon worden, want dat zou extra oponthoud betekenen. Daarom zou het wel kunnen als er een andere overweg gesloten zou worden. Voorlopig kon Zaanstad nog niet denken aan de sluiting van een andere overweg. Een mogelijke tunnel vond men toen te duur. En al helemaal omdat NS tegen werkte.

    Hoe dan ook, de bewoners van Westerwatering zouden het beste af zijn met een overweg of een ondertunneling ter hoogte van de Vincent van Goghweg. Probeer daar eens op aan ter sturen. Het is inderdaad belachelijk dat zo’n grote wijk het moet doen met één redelijke ontsluiting, de zuidelijke. Maar of die ontsluiting via de vermaledijde busbrug een oplossing is van het probleem van Westerwatering? Ik betwijfel dat ten zeerste. En het wordt er niet beter op als de gemeente haar zijn krijgt om de nieuwe tunnel-aansluiting vlak naast de A8 te realiseren.

    • l. Boonstra schreef:

      Die optie Vincent van Gogh kwam pas later toen de groene activisten uit Westerkoog en Westerwatering de verlengde Houtveldweg naar de Verlegde Guisweg hadden afgeschoten door een referendum. Velen in deze 2 wijken hebben boter op hun hoofd omdat ze die groene Maffia hebben gesteund door voor afschieten van de ontsluiting te stemmen.

      • André van Beveren schreef:

        De optie Vincent van Goghweg werd al in 1995 geopperd en besproken in een overleg tussen gemeente Zaanstad en wijkbestuur Westerkoog. Toen werd al door de Gemeente geklaagd dat NS/Prorail niet wilde meewerken (c.q. gedeeltelijk financieren).

        • Bert Versteeg schreef:

          Het oorspronkelijke plan was de Weg Buitenom met de huidige busbrug voor bestemmingsverkeer.
          De Weg Buitenom ging niet door omdat er mensen waren die een paar eenden belangrijker vonden waardoor alleen de Binding overbleef.
          In bij elke andere gemeente in Nederland wordt eerst de infrastructuur aangelegd waarna de woningen worden gebouwd. Neem een gemeente als Purmerend, in de jaren `80 en `90 werden daar de grote woonwijken Purmer Zuid en Weidevenne aangelegd. Als eerste werden de Verzetslaan en de Laan der Continenten aangelegd die een nieuwe aansluiting op de A7 kreeg. Ook kwam er een nieuwe verbinding (Azielaan) tussen de wijk de Gors en de Weidevenne.
          Bijkomend voordeel was dat alle bouwmaterialen zonder veel hinder konden worden aangevoerd.
          De oplossing voor een betere ontsluiting van Westerkoog en Westerwatering is nog steeds de weg buitenom in combinatie met een aansluiting op de Provinciale Weg thv de bocht in de Houtveldweg bij de hoogspanningsmasten omdat als je alleen een ontsluiting op de Provinciale Weg maakt er nieuwe knelpunten ontstaan met name bij en op de Van Goghweg, Berhardbrug en de rotonde.

  11. Piet Davon schreef:

    De beste oplossing van de Westerwatering blijft natuurlijk de ontsluiting richting de Vincent van Goghweg. Het openstellen van de busbrug duurt zo lang omdat dit verkeer technisch niet kan en ook nooit gaat voldoen aan stikstof- en/of Europese regels m.b.t. luchtverontreiniging en geluidshinder. Niemand zou nu bedenken om op deze plek een brug te bouwen en een doorgaande route dwars door een woonwijk op één of twee meter van woonhuizen te plannen. Het wordt nu alleen als optie gezien omdat de brug er is. Om nog maar niet te spreken over het kappen van 84 40 jaar oude bomen.

  12. Herman Aartsen schreef:

    Wat iedereen vergeet/niet weet is dat de brug aan de bewoners van Westerkoog is verkocht als busbrug. Op die voorwaarde zijn de bewoners van WK accoord gegaan.Door de jaren heen is er steeds wat meer verkeer toegestaan. Het is zeer begrijpelijk dat WK het een keer genoeg vindt.

  13. R Lust schreef:

    De beste oplossing is het spoor in de grond vanaf Zaandam NS tot Assendelft/Krommenie. Is de irritante overweg Guisweg ook van de baan. Omdat er weinig ruimte is om dit te realiseren moet de tunnel onder de Provincialeweg komen, voorlopig wordt de Provincialeweg dan versmalt tot 2 rijstroken.

  14. Henk Thesing schreef:

    Lees het volgende artikel eens door: “Dit wordt het nieuws in 2022 (#4): Guisweg”
    Dit is de beste oplossing voor een ontsluiting van Westerwatering.
    De Gemeente moet het als een project gaan zien.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *