Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, telefoon-aanbieders, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 21. Bij virusscanner McAfee zijn ze teleurgesteld: “We hebben vaak geprobeerd om u te waarschuwen: Verleng onmiddellijk. Maak uw apparaat veiliger door uw abonnement te verlengen o m uw gezin te beschermen tegen steeds veranderende bedreigingen.”

Geheel logisch zit de mail niet in elkaar. “Uw abonnement is vandaag gesloten” is de aanhef, maar verderop is te lezen: “Als je je lidmaatschap niet hebt verlengd, wordt je account binnen 48 uur gesloten.”

Foutjes in de mail zijn een aanwijzing voor phishing (spatie ‘o m’, u en je door elkaar gebruiken), de afzender komt uit Dubai en het ‘click-adres’ gaat naar Sri Lanka.

Bij de Fraudehelpdesk is deze phishing ook te vinden.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq

Door Piet Bakker. Afbeelding uit de phishing-mail.