Nulplus-viaduct niet goedkoopste A8-A9-oplossing

Krommenieërs kunnen opgelucht ademhalen: de nieuwe nulplus-variant met viaduct in plaats van tunnel, is niet het goedkoopste alternatief voor de A8-A9-verbinding.

Daarmee is één argument voor de nulplus-variant van tafel. In eerste instantie was het de goedkoopste van de A8-A9-verbindingen. Er hoefde namelijk geen nieuwe weg aangelegd te worden.

In de laatste plannen van de provincie staat over het viaduct-plan: “deze variant is gunstiger voor de doorstroming van het verkeer en minder kostbaar dan een tunnelvariant.”

Dat lijkt op slecht nieuws, nog goedkoper? Dan wordt het wel heel aantrekkelijk voor de provincie om voor deze variant te kiezen.

Niet meer de goedkoopste

Bij het Zaans Beraad van 2 februari hoorden D66-vertegenwoordiger Jan de Vries en mede-Krommenieër Bauke Poelstra hoe een provincie-ambtenaar “een tipje van de sluier oplichtte” en zijn gehoor vertelde dat “nulplus niet meer de goedkoopste oplossing was”.

Hoe kan dat? Eerst de goedkoopste, en dan nog goedkoper, maar niet de goedkoopste?

Een woordvoerder van de Provincie Noord-Holland bevestigt dat de ambtenaar “heel voorzichtig” iets over de kosten heeft gezegd en dat nulplus inderdaad niet meer de goedkoopste is.

Dat komt omdat er een herberekening van de originele tunnelvariant is geweest, en dat bleek toch behoorlijk duurder dan aanvankelijk werd gedacht. De viaduct-variant is dus goedkoper dan de herziene tunnel-variant. (En dus niet meer de goedkoopste.)

Jan Brasser

Er wordt dus driftig gerekend bij de provincie, maar welke nu wel de duurste is wordt pas in mei bekend. Aanvankelijk was de Golfbaan-variant de duurste.

Maar waarom werd die tunnel plots zoveel duurder? De nieuwe plannen laten zien hoe dat komt: door de Jan Brasser-tunnel. Ook Jan de Vries heeft deze verklaring gehoord bij de bijeenkomst in het Stadhuis.

Omdat de Jan Brassertunnel er al ligt, moet de nieuwe tunnel onder die tunnel door (het verleggen van de tunnel is ook overwogen maar daar is te weinig ruimte voor). Dat betekent dat de tunnel op bijna 18 meter diep moet komen, en ook behoorlijk lang moet zijn voordat die diepte bereikt is. En dit maakt het allemaal erg duur:

“lengte en diepte en complexe bouwmethode van de tunnel zorgen voor hoge kosten waardoor het te duur wordt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *