Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, McAfee, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, BOL.com, telefoon-aanbieders, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 23: “Onmiddellijke actie vereist: kennisgeving van onbetaalde factuur”. Als we niet binnen 2 dagen betalen “kan dit leiden tot dienstonderbreking, inclusief mogelijke stroomuitval.”

De mail is zogenaamd verstuurd door Alexander van Ofwegen, CFO (Chief financial officer) van ‘Vattefall’ (verkeerd gespeld dus, alhoewel Van Ofwegen inderdaad CFO van het bedrijf is. De afzender is ook verdacht: @asmvatten.nl.

De mail ging over “een openstaande factuur bedrag. Gelieve direct te betalen om dienstonderbreking te vermijden.” Beetje krom Nederlands, en bovendien hebben we helemaal geen Vattenfall-account. We betalen dan ook maar “via onze beveiligde chat met iDEAL”.

Bij de Fraudehelpdesk is Vattenfall sinds eind november 2023 al vier maal gemeld.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com

Door Piet Bakker. Afbeelding uit de phishing-mail.