Een pakketje in het magazijn… dat is leuk! Alleen een beetje vastgehouden en het kan dus niet worden afgeleverd. Dat is dan weer jammer. Het is vooral een poging tot oplichting.
Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, McAfee, Rabo, Apple, KvK, Handelsregister, Overheid, DigiD, Netflix, BOL.com, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, WhatsApp, SMS, MijnOverheid… geen bedrijf, dienst of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten (veel) geld af te troggelen.
Deel 52. Een sms: ‘Je pakket is aangekomen…’ nu verwachten we geen pakket, maar vaak genoeg natuurlijk wel. Niet bezorgd, niet bij de buren of een afhaalpunt, nee: ‘in het magazijn’. Je moet alleen je adres even bevestigen (‘binnen 24 uur’).
De afzender ‘hunmatipold05061976uy’ boezemt weinig vertrouwen in. Ook het adres ‘kjdu.top’ lijkt ons niet helemaal okay. Antwoord “Y”? Wij zouden het niet doen, zelfs geen “N”.

Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing (II)
- Credit Card-phishing (II)
- T-Mobile phishing
- Netflix-phishing
- Controle Handelsregister? Nee, phishing!
- EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
- In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
- Bunq
- McAfee©-Phishing
- BOL.com
- Vattenfall
- Belastingdienst-phishing
- RABO (II)
- MijnOverheid (QR-code)
- Cloud-opslag
- FedEx
- ICS-sms
- Bunq II
- Mail-wachtwoord
- BOL.com (II)
- Belastingdienst (II)
- Ziggo
- Belastingdienst (III)
- Netflix (II)
- ANWB
- Woningisolatie
- PostNL (II)
- Credit Card (III)
- Rijksoverheid: Noodpakket
- KvK (II)
- DigiD (II)
- MijnOverheid (III)
- MijnOverheid (IV)
- RABO (III)
- MijnOverheid (V)
- WhatsApp / SMS (II)
- PostNL-sms (III)
Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing, binnen 24 uur). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van die zogenaamde afzender. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.
Door Piet Bakker, info uit phishing-sms.

ik heb en code dus als ik en berichtje krijgt zonder code opgedonderd in prullenbak maar ik heb 2 x ook pakket naar VS gestuurt via post nl daar neemt UPS het over volgt de route prima tot dat ze het moeten bezorgen het pakket is aangekomen maar adres klopt niet nou staat dat adres er gewoon op 3 x zelfs en ik kwam er achter dat UPS de postcode heeft veranderd 02903 hebben ze 02904 van gemaakt ja dan komt het niet aan dus retour naar mij terwijl we hebben aangegeven bij Ups waarom ze dat doen dus fraudeurs ook dus ja aan alle beide kanten frustratie bij de ontvanger en afzender gatverdamen en je krijgt elke keer nu nog pakket is al 2 weeken hierbij pakket wordt bezorgd in de VS nou breekt echt mijn klomp wat en bull shit en valse berichtjes post .nl pakketje komt if van fed ex of UPS maar dan moet je wel even je gegevens door sturen ha ha ha if we don zijn
is bet niet betrr dat postnl zijn eigen zaken beter op orde krijgt.
brieven en pakketjes die regelmatig verdwijnen is ook een vorm van fraude
bij mij was het:er is een pakket voor je maar de postbode weet niet waar je adres is.en er stond een telefoonnummer bij.ten 1ste bestel ik nooit iets online.ten 2de een postbode die mijn adres niet weet te vinden komt op mij vreemd over.ik heb het bericht maar gelijk verwijderd en geblokkerd.
Post-NL heeft een anti-Phishing code die je zelf in de Post-NL app kunt opzetten.
vanaf dan zal ieder mail bericht en SMS bericht van hun deze code includeren in het bericht.
krijg je een bericht van hun zonder deze code, dan subiet de vuilbak in met dat bericht.
hopelijk nemen meer bedrijven en instellingen dit over.
maakt het een flink pak lastiger voor scammers om overtuigend over te komen.
letterlijk, Geen code = SCAM.
Heb al een paar keer een mail gekregen zogenaamd van Post.nl mijn account zou na 14 dagen worden afgesloten.
Ik heb helemaal geen account daar maar je gaat toch twijfelen.
gewoon weg er mee bij twijfel!!