Bunq hadden we al een keer, maar de online bank verdient een herhaling (om meerdere redenen)

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, BOL.com, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 31: de mail is zogenaamd verstuurd door BunQ, de afzender is ‘master@drashwath’ en dat klinkt al niet goed. Het is ook niet goed. Het is een poging tot oplichting.

In de mail wordt gemeld dat de ontvanger “met succes de Bunq-app heeft geactiveerd op de ‘Samsung Galaxy Note 20 Ultra’. Zoals u van ons gewend bent, kunt u gedurende de eerste 24 uur geen betalingen of opdrachten goedkeuren.”

Dat is een rare melding, de ontvanger in kwestie heeft helemaal geen ‘Samsung Galaxy Note 20 Ultra’. Dan komt het: “Heeft u de app niet zelf geactiveerd? Dan verzoeken wij u dringend om de huidige toestelregistratie te controleren en indien nodig het toestel te verwijderen.”

Dat moet via de link op ‘koningshuizen.biz’ en dat klinkt ook niet goed (en dat is het ook niet). Via de link wordt je naar een website op het voormalige .su-domein (Sovjet Unie) gestuurd om aan te geven dat je geen robot bent (zie boven). En dan volgt de bedreiging: “Indien u dit niet binnen de gestelde 24 uur doet, gaan wij ervan uit dat u de activatie zelf heeft uitgevoerd. In dat geval zullen wij conform artikel 8.1 van onze algemene voorwaarden geen vergoeding bieden in geval van fraude en/of misbruik.”

Fraude en misbruik… dat klopt dan weer wel.

De NOS meldt dat klanten van Bunq relatief vaak slachtoffer worden omdat de bank minder strenge veiligheidsmaatregelen neemt in vergelijking met andere banken. Ook zouden klanten minder vaak gecompenseerd worden. Diverse klanten zouden voor bedragen van ’tienduizenden’ euro’s zijn opgelicht. Bij Op1 werd dinsdag 28 mei ook aandacht aan Bunq-phishing besteed. Deze klanten werden per telefoon benaderd. Inmiddels zouden 85 klanten van Bunq benadeeld zijn. De woordvoerder benadrukte dat het in heel Nederland om zo’n 10.000 mensen zou gaan die het slachtoffer zijn geworden van phishing. Bunq zelf stelde ook dat de bank nooit telefonisch contact opneemt met klanten.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II

Door Jaap de Jong en Piet Bakker, afbeelding: ‘controle’-website.