Binnen een week kregen we niet minder dan elf mails va ABN AMRO (of beter gezegd: van iemand die zich voordeed als ABN AMRO): UPDATE VAN VERNIEUWDE PSD-2 RICHTLIJNEN, Identificatie vereist! Herinnering! Uw nieuwe e.dentifier met gezichtsherkenning! Vier keer daarvan was een LAATSTE HERINNERING.
Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, McAfee, Rabo, Apple, KvK, Handelsregister, Overheid, DigiD, Netflix, BOL.com, Zilveren Kruis, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, WhatsApp, SMS, MijnOverheid… geen bedrijf, dienst of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten (veel) geld af te troggelen.
Deel 56. Dat aantal betekende al dat het niet helemaal snor zat met deze mails. Ze kwamen van ‘home.net’ ‘nl.abnamro.com’ en ‘abnamro.email.com’ en probeerden z2.ink- of rcl.ink-website te sturen (het INK-domein zou bedoeld zijn voor tattoo-artiesten en verkopers van inkt. Banken zitten daar niet bij.
Foute boel. Er zijn geen nieuwe richtlijnen, er ligt geen nieuwe scanner voor ons klaar en die laatste herinnering kunnen we beter naar de prullenbak verplaatsen. Fraude. Dat is het wel.

Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing (II)
- Credit Card-phishing (II)
- T-Mobile phishing
- Netflix-phishing
- Controle Handelsregister? Nee, phishing!
- EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
- In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
- Bunq
- McAfee©-Phishing
- BOL.com
- Vattenfall
- Belastingdienst-phishing
- RABO (II)
- MijnOverheid (QR-code)
- Cloud-opslag
- FedEx
- ICS-sms
- Bunq II
- Mail-wachtwoord
- BOL.com (II)
- Belastingdienst (II)
- Ziggo
- Belastingdienst (III)
- Netflix (II)
- ANWB
- Woningisolatie
- PostNL (II)
- Credit Card (III)
- Rijksoverheid: Noodpakket
- KvK (II)
- DigiD (II)
- MijnOverheid (III)
- MijnOverheid (IV)
- RABO (III)
- MijnOverheid (V)
- WhatsApp / SMS (II)
- PostNL-sms (III)
- Rabo (IV) & Zilveren Kruis
- Simkaart
- BENU
- ABN AMRO
Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing, binnen 24 uur). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van die zogenaamde afzender. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.
Door Piet Bakker, info uit phishing-mails.

Een kleine correctie: E-mail adressen van ABN Amro eindigen inderdaad op "nl.abnamro.com". Dat zie je bijvoorbeeld op deze website van de Nabestaandendesk:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/themas/overlijden/nabestaandendesk.html
Verder heeft u helemaal gelijk.