De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Die bestaat in het echt ook. Ze helpen ondernemers. De mail die we kregen – twee keer achter elkaar zelfs – probeert je de problemen in te helpen. Je bedrijfsgegevens zouden namelijk ‘mogelijk niet (meer) actueel’ zijn.

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, McAfee, Rabo, Apple, KvK, Handelsregister, Overheid, DigiD, Netflix, BOL.com, Zilveren Kruis, Vewin, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, WhatsApp, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, SMS, MijnOverheid… geen bedrijf, dienst of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten (veel) geld af te troggelen.

Deel 58. Een verhuld dreigement. Je bedrijfsgegevens moeten namelijk correct zijn. En het is een wettelijke taak. Het logo’tje en de ondertekening kloppen.

De afzender is iemand die vanaf het domein ‘planet.nl’ mailt en verwijst naar de website ‘nieuwe.kennis’. Geen goed plan..


Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing (II)
  14. Credit Card-phishing (II)
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO (II)
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II
  32. Mail-wachtwoord
  33. BOL.com (II)
  34. Belastingdienst (II)
  35. Ziggo
  36. Belastingdienst (III)
  37. Netflix (II)
  38. ANWB
  39. Woningisolatie
  40. Google
  41. PostNL (II)
  42. WhatsApp
  43. Credit Card (III)
  44. Rijksoverheid: Noodpakket
  45. KvK (II)
  46. DigiD (II)
  47. MijnOverheid (III)
  48. MijnOverheid (IV)
  49. RABO (III)
  50. MijnOverheid (V)
  51. WhatsApp / SMS (II)
  52. PostNL-sms (III)
  53. Rabo (IV) & Zilveren Kruis
  54. Simkaart
  55. BENU
  56. ABN AMRO
  57. Vewin
  58. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing, binnen 24 uur). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van die zogenaamde afzender. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.

Door Piet Bakker, info uit phishing-mails en van Vewin.