Belangrijke update! Onregelmatigheden in de zorgkosten… administratieve controle… eigen risico… kosten doorbelast… controle is noodzakelijk… De bekende dreigementen. Een poging om geld uit je zak te kloppen uiteraard.
Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, McAfee, Rabo, Apple, KvK, Handelsregister, Overheid, DigiD, Netflix, BOL.com, Zilveren Kruis, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, WhatsApp, SMS, MijnOverheid… geen bedrijf, dienst of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten (veel) geld af te troggelen.
Deel 55. Verstuurd door benu@elenanoir.com. Dat klinkt bijna vertrouwd maar is het dus niet. En als je er toch op klikt, kom je niet bij BENU maar bij bandsyform.com terecht. De tekst:
‘Belangrijke update over uw zorgkosten. Tijdens een administratieve controle zijn er onregelmatigheden vastgesteld in de verwerking van recente zorgkosten die onder uw eigen risico kunnen vallen. Mogelijk zijn bepaalde bedragen nog niet automatisch verrekend met uw verzekeraar. Dit kan ertoe leiden dat de kosten alsnog aan u worden doorbelast. Om dit te voorkomen, verzoeken wij u vriendelijk om de status van uw zorgkosten te verifiëren. Deze controle is noodzakelijk vóór verdere verwerking. De controle duurt minder dan één minuut en voorkomt onnodige verrassingen.’

Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing (II)
- Credit Card-phishing (II)
- T-Mobile phishing
- Netflix-phishing
- Controle Handelsregister? Nee, phishing!
- EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
- In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
- Bunq
- McAfee©-Phishing
- BOL.com
- Vattenfall
- Belastingdienst-phishing
- RABO (II)
- MijnOverheid (QR-code)
- Cloud-opslag
- FedEx
- ICS-sms
- Bunq II
- Mail-wachtwoord
- BOL.com (II)
- Belastingdienst (II)
- Ziggo
- Belastingdienst (III)
- Netflix (II)
- ANWB
- Woningisolatie
- PostNL (II)
- Credit Card (III)
- Rijksoverheid: Noodpakket
- KvK (II)
- DigiD (II)
- MijnOverheid (III)
- MijnOverheid (IV)
- RABO (III)
- MijnOverheid (V)
- WhatsApp / SMS (II)
- PostNL-sms (III)
- Rabo (IV) & Zilveren Kruis
- Simkaart
- BENU
Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing, binnen 24 uur). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van die zogenaamde afzender. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.
Door Piet Bakker, info uit phishing-mails.
Goedemorgen
Ik had zo een email vanochtend en was nog niet helemaal allert en klikte perongeluk op de link in mijn email op de gsm
Ik kreeg toen een error melding dat de website niet gevonden was
Moet ik mij zorgen maken?