De meeste phishing-pogingen gaan via de mail, maar we hebben ook al sms’jes, fake-telefoontjes, brieven en WhatsApp gezien. Ook deze laatste is een poging om via WhatsApp geld te ontfutselen.

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK, Handelsregister, Overheid, DigiD, Netflix, BOL.com, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, WhatsApp, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.

Deel 51: Het begint met een sms: ‘Hoi Pap, ik ben overgestapt van provider en heb een nieuw telefoonnummer. Kun je mij een Whatsappje sturen. Oude nummer mag weg.’ Vreemd is dat het sms’je niet van het nummer komt waar je een WhatsApp heen moet sturen. De telefoon waarschuwt trouwens ook: ‘wees voorzichtig met smishing en phishing.’ Smishing is phishing via een sms.

We weten niet wat er gebeurt als je op het verzoek ingaat. Maar uit eerdere berichten maken we op dat er vervolgens om geld gevraagd wordt, bijvoorbeeld omdat de telefoon gestolen of zoek is. Nummer blokkeren is inderdaad de enig juiste remedie.


Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing (II)
  14. Credit Card-phishing (II)
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO (II)
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II
  32. Mail-wachtwoord
  33. BOL.com (II)
  34. Belastingdienst (II)
  35. Ziggo
  36. Belastingdienst (III)
  37. Netflix (II)
  38. ANWB
  39. Woningisolatie
  40. Google
  41. PostNL (II)
  42. WhatsApp
  43. Credit Card (III)
  44. Rijksoverheid: Noodpakket
  45. KvK (II)
  46. DigiD (II)
  47. MijnOverheid (III)
  48. MijnOverheid (IV)
  49. RABO (III)
  50. MijnOverheid (V)
  51. WhatsApp / SMS (II)

Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van die zogenaamde afzender. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.

Door Piet Bakker, info uit phishing-sms.